Årets åpningsfilm på Kosmorama får vanlig kinopremiere fredag. En spillefilmdebut utenom det vanlige som umiddelbart kan virke sær. Etter hvert viser den seg å være både enkel og varm. Herlig humoristisk bruk av kulespillet boule som dramatisk motor og miljøskildring gir fin inngang til en sår og rar historie.

Regissør og manusforfatter Johannes Nyholm får fin hjelp av musikken til Björn Olsson og et mytisk, eventyrlig sideplan som kan gi assosiasjoner til Steven Spielbergs Roald Dahl-filmatisering «SVK». På begrenset budsjett er kjempevisjonen til den vesle hovedpersonen Rikard vel så betagende formidlet som i Spielbergs storfilm, delvis gjennom flott bruk av svensk natur.

Les også anmeldelsen av «Kvinne, Ukjent»

Christian Andrén spiller autistiske og delvis deformerte Rikard. Han bor på institusjon, fyller snart 30, savner sin mor og er lidenskapelig opptatt av spillet boule. Han spiller og trener med klubben Tre Kulor, med ambisjoner i nordisk mesterskap i Danmark.

Det er spesielt med en film som spiller på sår, skakk realisme og typer som ikke vanligvis får sentral plass i nordisk film, satt mot et fantasiplan hvor vesle Rikard er en kjempe. Uten humoren og varmen, særlig i samspillet med Rikards venn spilt av Johan Kylén, hadde filmen vært tung å holde ut.

«Kjempen» er en rar, men fin film hvor miljøet rundt og kjærligheten til spillet boule løfter den skakke, såre historien. En uforlignelig scene med årsmøte i bouleklubben, hvor en av kverulantene prøver å få parkering på dagsorden, får herlig payoff i boulefinalen i filmens klimaks.

Vi må muligens til Ruben Östlunds «Gitarmongo» (2004) for å finne en nordisk debutfilm som så sterkt har signalisert en ny og annerledes stemme som filmforteller, i valg av miljø, historie og måten å fortelle på. Samtidig er Johannes Nyholms film og stil et godt stykke fra Östlunds mer kjølige form.

«Kjempen» er løfterik og særpreget. Den er ikke uten svakheter, mer original enn helstøpt. Det er likevel godt og dristig gjort å få såpass mye humor og varme av en sår historie om en liten, stor outsider.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av filmen «Moderne kvinner»