Park Chan-wook er en av de store estetene i dagens sjangerfilm, mest kjent for hevnthrilleren «Oldboy» (2003) og litt urettferdig utskjelt for sin forrige, underkjente amerikanske Hitchcock-hyllest «Stoker» (2013). Her er han opp mot sitt beste, i en utsøkt blanding av kostymedrama og erotisk thriller lagt til 1930-tallet, med Korea under japansk herredømme.

Les også anmeldelsen av skrekkfilmskusessen «Get Out»

Visuelt kommer det neppe stort mer blendende film på kino i år. Regissøren har alltid dyrket det stiliserte framfor det realistiske. Sjelden har han boltrer seg så raffinert i menneskelig råskap, lidenskap og dårskap som i denne erotiske hvem-lurer-hvem-thrilleren.

Filmen er inspirert av Sarah Waters' roman «Fingersmith» (2002) fra victoriatidens England, i 2005 gjort til BBC-serie. Park Chan-wook boltrer seg i intriger og sex med filmatisk fryd, i en historie om kvinner som lurer menn som tror de lurer kvinner. Det er bare å lene seg tilbake og nyte, årets beste påskekrim på kino.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av «Hoggeren»