Det er sagt mange ganger før, men tåler å bli nevnt igjen:

Krimlitteratur er et ypperlig redskap til å formidle nærmiljøer, byer, geografiske, historiske og sosiale enheter. Som aktiv leser av krim har jeg blitt introdusert for en rekke steder jeg senere har oppsøkt i virkeligheten. Fordi jeg bare måtte oppleve med egne sanser det som er blitt levendegjort gjennom dyktige formidlere.

Nå må jeg til Hebridene. Fysisk. Men også: Jeg må snarest dit igjen via den andre og tredje romanen i Peter Mays Lewis-trilogi som «Svarthuset» er første del av.

Skotske May ga først ut sine bøker i Frankrike, men er blitt en suksess i store deler av verden med denne serien. Det er ikke rart. Han har sin helt egen, kanskje noe omstendelige, forfatterklo, han formidler atmosfæren i et utkantsamfunn preget av undertrykkelse fra rotfestet pietistisk kristendom som er eksotisk for de fleste. Han skriver om særegne tradisjoner, som den årlige gugajakten, der samfunnets menn reiser ut i to uker på ei ur av ei øy for å slakte fugleunger. Han beskriver mennesker vi føler vi virkelig kjenner etter 360 sider.

Bare lest som en historie om oppvekstvilkår for en generasjon som var ungdommer på 80-tallet, så like og så forskjellige fra oss, er dette uhyre medrivende lesning.

Så er dette i tillegg også krimhåndverk av høy klasse. Her serveres et klassisk krimplott.

Fin Macleod har ikke flyttet, han har rømt fra Isle of Lewis. Han jobber som politietterforsker i Edinburgh og har nettopp opplevd en personlig tragedie da han blir beordret til en etterforskning i sine hjemtrakter. Et drap i utkanten av Stornaway er svært likt et han selv etterforsker i Edinburgh.

Dermed møter han igjen sin ekskjæreste, sin beste venn, sine verste fiender, og gjennom kapitler fra Fins barndom får leseren gradvis innsikt i hovedpersonens hemmeligheter og årsakene til at han har holdt seg borte i 18 år.

Dette er en hjerteskjærende historie med mange forgreininger. «Svarthuset» er magisk lesning og ganske annerledes enn noen annen krimbok du har lest.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL