Motebildet i 2017 ser forbi den preppy stilen og har landet på et sporty streetwear uttrykk. Det er den komfortable, androgyne stilen de store motehusene har lagt sin elsk på den siste tiden og som nå er her for fullt.

Tilbake til 80- og 90-tallet.

- Den siste boomen startet da Calvin Klein relanserte seg selv i 2014 og bestemte seg for at nostalgi skulle være deres nye markedsstrategi. Gamle kampanjebilder ble lansert på nytt, de fikk frem de store logogenserne og da begynte balle å rulle for de gamle merkene fra 80-og 90-tallet, sier Tine Andrea som blogger om mote. Hun tilføyer at det skjedde ganske plutselig, at de store, klassiske klesmerkene relanserte seg og satte i gang samarbeid andre merker.

Hoodies og joggesko

- Det var disse samarbeidene som startet denne trenden med street- og sportywear. Champion samarbeider med Vetements og Supreme, Fila og Kappa har samarbeidet med en stor russisk designer som heter Gosha Rubchinskiy og Reebok har samarbeidet med artister. Det har blitt skikkelig kult å få tilbake de gamle streetwear hoodies-genserne, collegegenserne og joggeskoene, sier Tine Andrea.

Joggesko til alt

For det har blitt stadig mer akseptabelt for alle å gå i joggesko. Man har ingen typisk dress-code som tidligere. Jobb, hverdag og fest glir litt mer over i hverandre. Alt har blitt mer sporty og mer streety. En kjole med et par sneakers er helt innafor. Sneakers til en dress er også helt ok. Stilene blandes i stort monn, ifølge motebloggeren.

Stilblanding

- Det er en rekke elementer som blandes nå og mange er mer åpne for nostalgi. Det er en utfordring for merkene måtte skape noe nytt hele tiden. Så det å trekke frem eldre kolleksjoner ser vi mer og mer at mange av de store merkene nå gjør. Både Gucci, Maison Martin Margiela og en rekke andre trekker frem gamle nostalgivarer. Dette skaper et nytt uttrykk til en ny kolleksjon.

- Er det snakk om redesign av de gamle klærne, eller nye snitt?

- Det er begge deler. Noen lager eksakte kopier, mens andre lager nye variasjoner og fasonger. Det som var en flatterende passform på 90-tallet er kanskje ikke så flatterende i dag. Mange har justert plaggene etter markedet. Men ellers er det ganske likt med Fila, Kappa, Adidas og hele den gode, gamle gjengen, sier Tine Andrea.

Hun tror street-stilen har kommet for å bli i alle grupper og lag av befolkningen. Det er ikke lenger så skarpe skillelinjer i klesstilene, folk blander ulike stiler langt mer enn før.

Avslappet og komfortabelt

- Før kunne vi se om noen var en skater eller en rockeinteressert. Men nå er alt mer blandet, folk tør å ta sjanser, de våger mer. Moten er avslappet og komfortabel, noe mange setter stor pris på.

De fleste merkene har gått fra å være snobbete til å bli mer street. Det skal være joggesko til antrekket, og gjerne en kul genser. Den forfinede stilen er tonet kraftig ned.

- Jeg hørte nylig en god beskrivelse på dette. Før måtte man ha dress for å komme inn på en fin restaurant i Paris. For hadde du dress, hadde du penger. Men i dag er det sånn at har du en Gosha-genser eller noe fra Supreme, da kommer du inn, for da har du penger. Nå er den stilen akseptabel for alle, nå skal alle ha en eller annen form for street-antrekk, sier Tine Andrea.

Gamle slagere

Monica Strand er daglig leder for Urban på Mercursenteret og har butikken full av gamle 90-talls slagere som Fila og Adidas.

- Det er veldig artig at dette har kommet tilbake og det har blitt en kjempetrend. Mye av de klærne som har kommet nå er kopier av de gamle, originale klærne fra 70, 80- og 90-tallet med datidens snitt. I tillegg har det kommet en del nye plagg som har et litt annet uttrykk enn det folk har sett tidligere.

- Hvem er ute etter denne stilen?

- Det er egentlig alle. Folk i alle aldre, både de som er spesielt moteinteresserte og mannen i gata. Det er en behagelig trend som mange er glad i, sier Strand.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Genserene fra Fila blir raskt utsolgt i Trondheim. Matilde Dahl Johansen har sikret seg en. Foto: Anne-Marit Dahl
- Det er veldig artig at dette har kommet tilbake og det har blitt en kjempetrend, sier Monica Strand, daglig leder hos Urban, om klærne fra 70, 80- og 90-tallet som nå er i vinden igjen. Foto: Annemona Grann, Adresseavisen