Suzette Paasche, direktør for Museene i Sør-Trøndelag (Mist) har tidligere uttalt til Adresseavisen at hun ønsker et større engasjement fra lokalt næringsliv når det kommer til sponsing av Kunstmuseet. TKM har et årlig driftsbudsjett på 15 millioner kroner. Pengene kommer fra det offentlige.

- I Bergen har de en annen kultur der næringslivet sponser museene. Slik er det ikke i Trondheim. Vi utfordrer gjerne byens næringsliv til å delta like aktivt som i Bergen, sa Paasche da hun nylig ble intervjuet om besøkstallene ved Trondheim Kunstmuseum (TKM).

Direktør for Museene i Sør-Trøndelag (Mist), Suzette Paasche.

- Vi jobber for å få på plass sponsoravtaler med næringslivet. Det vi allerede har er fond som blant annet Lorch Schives legat. Sparebank 1 SMN sier nei når vi spør, og begrunner det med at de har bidratt overfor Kunsthall Trondheim, sier Paasche.

Hun tilføyer at museet har noen samarbeidsavtaler som bidrar til den praktiske driften.

Millionbidrag

Og det er ikke bare kunstmuseet i Bergen som møter velvilje fra næringslivet på Vestlandet. Fondsforvalteren Nicolai Tangen fra Kristiansand kjøper kunst for 40 millioner kroner i året som han donerer til Sørlandets Kunstmuseum, ifølge Dagens Næringsliv.

Styreleder Rasmus Brodtkorb i Museene i Sør-Trøndelag (Mist) tror bergenserne i større grad ønsker å bli identifisert med kunstinstitusjoner.

Styreleder Rasmus Brodtkorb i Museene i Sør-Trøndelag (Mist).

- I Trondheim er det ikke samme kultur for dette, verken politikere eller næringsliv finner det attraktivt å møte opp på utstillingsåpninger og kick off for museene. De fleste glimrer med sitt fravær i slike sammenhenger, sier Brodtkorb.

- Noe rikfolk har surret med

Eiendomsutvikleren og investoren Ivar Koteng i Trondheim føler seg fremmed på kunstmuseer, og vil helst ikke utsette seg for slikt. Han sponser idrett og annen kultur, men det skal mye til for at han skal sponse kunst og kunstutstillinger.

Ivar Koteng har en vegg med fotografier av Trondheimsbygg i ett av møterommene i kontorlokalene på Nyhavna.

- Da måtte jeg ha satt det inn i en sammenheng som var identitetsbyggende for oss trøndere. At det åpnet opp for noe vi kunne være stolte av, sier investoren som heller ikke har fått forespørsel.

Hva må til for at du skal ta med deg dine ansatte på en kunstutstilling?

- Det gjorde i vi fjor sommer da vi hadde med oss de ansatte til Bilbao i Spania. Men jeg synes kunst er veldig jålete. Jeg gråter lett når jeg ser filmer og leser bøker, men ikke når jeg ser bilder. Det rører meg ikke.

- Hvorfor er det sånn?

- Fordi jeg tror det må en god porsjon jåleri til for å bli berørt av kunst. Vi trøndere er ekte vare, og da går det svært bra uten. Så enkelt er det. Historisk er jo dette noe rikfolk har surret med for å fylle dagene sine. Bare se på Vinterpalasset i St. Petersburg, 8000 ansatte, eget teater og egen kirke. Såkalt finkultur er jo offentlig finansiert, og vi har svært sjelden forespørsler om sponsing av kunst.

- Men dere har kunst på veggene her?

- Ja, det var vel jeg som kjøpte kunst i en periode da jeg hadde mange vegger som trengte dekor. Vi kan ikke si at vi samler på kunst, og vi må ha en vegg å henge det på.

- Klarer ikke å irritere meg

- Hva må til for at du skal bli mer interessert i kunst?

- Altså, Trondheim Kunsthall åpnet med å henge opp noen skilt, og det er så fremmed for meg at jeg klarer ikke å irritere meg over det engang. Det er en kvalitet hvis det i det minste irriterer meg, men det gjør ikke det engang.

- Men i Bilbao dro du på kunstmuseum?

- Ja, men der så jeg kunst jeg forstår. Og det er ikke det at jeg aldri opplever dette i Trondheim, men de lysskiltene i Kunsthallen greier jeg ikke å få et forhold til. Åndssnobberi er den verste form for snobberi jeg vet om, sier entreprenøren.

Trondheim Kunstmuseum har et årlig driftsbudsjett på 15 millioner kroner, og har behov for sponsorinntekter fra næringslivet.

Har sansen for Weidemann

- Har du kunst på veggene hjemme?

- Ja, jeg har det. Men det er jo for dekorasjon. Det første maleriet jeg kjøpte var av Jakob Weidemann. Det er jo noen klatter, men jeg syntes det var råfint. Jeg ser jo at det er stor forskjell på kvaliteten i det bildet sammenlignet med mye annet, men jeg klarer ikke sette på fingeren på hva det er, sier Koteng.

Frithjof Riis er leder av det trondheimsbaserte Riis-konsernet, driver Galleri Lilje og eier en av Norges største private kunstsamlinger etter sine foreldre, Inger og Andreas Riis. Han sponser en rekke kulturarrangement som blant annet Trondheim kammermusikkfestival og Trondheim Jazzfestival i tillegg til fotball, håndball og annen idrett. Første bud for å få næringslivet til å bidra med midler til kunstfeltet er å få publikum interessert, mener Riis.

- Næringslivet bruker pengene sine bevisst når det gjelder sponsing, og vil ha noe igjen. Hvis du stiller spørsmålet hvor er næringslivet, så vil jeg stille spørsmålet, hvor er publikum?, sier Riis. Han har stor interesse for kunst og kultur og har fulgt kunstdebatten i Adresseavisen nøye.

- Det har blitt stille

- Jeg synes det har blitt stille ved Trondheim Kunstmuseum, og stille er ikke bra. Jeg ser at museets egne folk, deriblant direktøren, kritiserer Adresseavisens reportasjer om museet. Og det er klart at dere tråkker på noen ømme tær. Men hvis man ikke er villig til å møte kritikk, da tror jeg man har tapt. Da sier han egentlig at han ikke vil ha debatt, sier Riis og tilføyer at han synes Adresseavisen skriver for lite om kunst i regionen.

- Jeg synes det har blitt stille ved Trondheim Kunstmuseum, og stille er ikke bra, sier Frithjof Riis, leder for Riis-konsernet og eier av Riis-samlingen.

- Dere har ikke nok fokus på kunst, og dere har et ansvar for å løfte frem museene og galleriene, sier Riis.

Han tror ikke næringslivet står i kø for å «redde» et offentlig museum, og mener det er museets ansvar å vise at de når ut til publikum.

- Jeg hadde sikkert støttet Rosenborg hvis det gikk 5000 publikummere på Lerkendal, men da med helt andre beløp. En vesentlig årsak til støtte på det nivået vi gjør med Rosenborg, det er jo suksessen. Klarer man å få mer oppmerksomhet rundt museet, større publikumstall, så ville det nok bli mer attraktivt for næringslivet å støtte prosjekter og utstillinger.

Råd fra Elmgreen & Dragset

Det familieeide selskapet R. Kjeldsberg AS i Trondheim driver med eiendomsutvikling og – forvaltning, og var en sentral aktør i utviklingen av bydelen Nedre Elvehavn i 1998. I dag er selskapet tungt involvert i utviklingen av bydelen Sluppen. Selskapet bidro i sin tid med nærmere 15 millioner til byggingen av Gråmølna, som er en del av Trondheim Kunstmuseum.

De sponser ikke TKM i dag, men andre kunstprosjekter.

Ole Petter Bjørseth, administrerende direktør i R. Kjeldsberg AS.

- Vi har ikke fått noen henvendelse fra TKM. Vi er opptatt av å støtte enkeltprosjekter som kan sees i sammenheng med våre byutviklingsprosjekter på Nedre Elvehavn og Sluppen. I forbindelse med selskapets siste byggeprosjekt på Sluppen skal det anlegges en større park.

- Vi skal utsmykke parken med blant annet skulpturer, og har vært i kontakt med den profilerte kunstnerduoen Elmgreen & Dragset i Berlin for å få ekspertråd. Ingar Dragset er som kjent fra Lade. Vi ser for oss at kunststudenter fra NTNU kan bidra med utsmykningen, sier administrerende direktør Ole Petter Bjørseth i R. Kjeldsberg AS.

Reitan og kunsthall

Reitangruppen sponser ikke TKM, men støtter i Trondheim bl.a. Jazzfest, Olavsfestdagene, Starmusfestivalen, Korsvikaspillet, Bispehaugen Skolekorps, TSO og Nidarosdomens guttekor, opplyser presseansvarlig i Reitangruppen Berit Hvalryg. NHP i Reitan Eiendom er dessuten samarbeidspartner med Kunsthall Trondheim.

- Vi ønsker å støtte kunstnere som tilfører byen vår noe akkurat nå. Vi har hatt kunstutstillinger i Posthallen. På Pirsenteret tilbyr vi gratis lokaler til organisasjoner som ønsker å ha kunstutstillinger. NHP samarbeider med Kunsthall Trondheim fordi vi synes kunst er en svært viktig bestanddel i et bybilde, sier Hvalryg.

Reitangruppen er samarbeidspartner med Kunsthall Trondheim.
Reitangruppen er samarbeidspartner med Kunsthall Trondheim.