Kristian Seltun hadde bakgrunn fra friteater. Skepsisen fra dem som trodde han ikke var interessert i publikum, er gjort grundig til skamme.

Av teatersjefer siden nybygget kom på plass i 1997, er det bare Catrine Telle som kan matche Seltun i å kombinere publikumsforankring med kunstnerisk fornyelse. Hun er i tillegg den eneste på søkerlisten for å bli Seltuns etterfølger med erfaring som administrativ leder på et så stort teater. Hun peker seg ut som en naturlig favoritt.

Men styret i teatret har gjort suksess med å tenke friskt, så kanskje de tar sjansen igjen.

Søkerlisten er sterk. Ikke minst inkluderer den mange kjente fjes og folkekjære skuespillere. Kanskje mangler prikken over i-en, søkere som innebærer noe åpenbart nytt, et nasjonalt eller internasjonalt løft. For eksempel Jo Strømgren, som enkelte i miljøet har drømt om. Eller Marit Moum Aune. Flere har tenkt at hennes regioppdrag for teatret i hjembyen i de siste årene kanskje var et tegn på at en fastere forbindelse var i emning.

Også mer åpenbare navn mangler. Sjef for Turneteatret i Trøndelag (tidligere Nord-Trøndelag Teater), Nora Evensen, prioriterer tydeligvis et teater i fin vekst og i ferd med å flytte inn i nytt hovedkvarter. Kjersti Haugen, som er den instruktøren med lengst og sterkest tilknytning til Trøndelag Teater, har heller ikke søkt.

Trøndelag Teater har vært i oppsiktsvekkende kunstnerisk medgang i perioden under Kristian Seltun. Forrige periode det skjedde like mye spennende var i Catrine Telles tid som teatersjef, fra 2000 til 2005. Få har som henne forent publikumsappell med kunstnerisk spenst.

They never come back heter det, men det gjelder ikke teatersjefer. I moderne tid har både Ola B Johannesen og Otto Homlung gjort det, så hvorfor ikke comeback av energiske og drivende Catrine Telle?

Et kvantesprang inn i fremtiden vil det kanskje ikke innebære å gå tilbake til henne. Men selv om Telle er det tryggeste alternativet på søkerlisten, er hun ikke det kjedeligste.

Motsatsen til 63 år gamle Telle er 36 år gamle Mads Bones; den yngste – men ikke minst meritterte av de aktuelle søkerne.

Etter suksess som skuespiller, har Bones kunne plusse en hel del på cv-en de siste årene. Han har skrevet og regissert store suksesser på Trøndelag Teater, og har vært svært delaktig i å bygge opp slageren «Slaget på testiklestad» på Sverresborg.

Han har vokst med oppgavene hittil, men for noen vil han kanskje assosieres vel mye med det lettere repertoaret, og Trøndelag Teater krever litt mer administrasjon enn et middels stort parodispel.

Seltun har i sin periode lagt om driften til repertoarteater-modell og gjennomført et generasjonsskifte.

Det blir ikke færre administrative utfordringer i tiden fremover, teatret har sin faste direktør ute i permisjon – og Trøndelag skal også bli ett teaterfylke.

I stortrøndersk teater finnes én adelsfamilie, og Haga-ætten har sin representant på søkerlista. Paul Ottar Haga er som instruktør mest kjent for spel, men har bred erfaring; og er ved siden av Telle det sterkeste nasjonale navnet på listen.

Haga var den første Bør Børson på Trøndelag Teaters nåværende hovedscene. Mads Bones var den neste. Det skulle kanskje borge for at begge disse to søkerne likevel har greie på «pæng»?

Nina Elisabeth Wester kommer rett fra teatersjefstolen på Hålogaland Teater, og nesten rett fra en heftig debatt om trønderrockens dominans i trøndersk kulturliv. Per Ananiassen er sjef for Teaterhuset Avant Garden; og har en nærmest identisk bakgrunn med Seltun. Ananiassen kjenner miljøet i Prinsens gate, han kom til Avant Garden fra dramaturgjobb på Trøndelag Teater. En annen søker med friteaterbakgrunn er nåværende dramaturg i teatret Elisabeth Egseth Hansen, som jobber i den innerste sirkelen rundt Seltun, og nok vil stå for en forlengelse av hans, og altså sin egen, linje.

En noe annen profil har Øyvind Brandzæg, en folkekjær og lokalt forankret skuespiller, som i de siste årene også har vist seg som en dyktig instruktør og bakmann, både i oppsetninger på Trøndelag Teater og Bakkland-baserte Rabarbrateateret.

Det er ikke alltid en søkerliste reflekterer alle de aktuelle kandidatene til en stilling. Flere av de siste sjefene på Trøndelag Teater er blitt kontaktet av styret eller av ansatteorganisasjoner etter søknadsfristens utløp, seneste skjedde det ved ansettelsen av Kristian Seltun.

Gitt denne listen er det nok mer sannsynlig enn vanlig at en av de offisielle søkerne til slutt ender som teatersjef. Men jobbintervjuet kan veie vel så tungt som cv-en.

Styret i Trøndelag Teater viste spenst og teft da de valgt Kristian Seltun som teatersjef ved siste korsvei. De valgte utradisjonelt, og både teatret og publikum tjente på det.

Det er en erfaring vel verdt å ha med seg videre, uten at en kloning av Seltun nødvendigvis vil være det spenstigste valget nå.