Mens diktjeget i «Vy», trondheimsbaserte Margrethe Aas' debutbok fra 2015, bestrebet seg på å fatte byen som fenomen, og livsbetingelsene for dem som er henvist til å leve der - (en bok jeg, parentes bemerket, ikke syntes særlig om, hvilket, ser jeg ved gjenlesning nå som jeg også leser forfatterens bok nummer to, var slett lest, noe jeg her nytter anledningen til å beklage) - går «Eim» i dialog med det materialet som, når det blir nok av det, utgjør en by. Eller en grend.

Hjerteskjærende innsiktsfullt, nådeløst selvutleverende, og strålende skrevet om å lide av anoreksi.

På det konkrete plan handler «Eim» om å restaurere et gammelt hus.

Men så handler det om mye mer, også. Kanskje var det det jeg savnet, eller ikke så, i «Vy», at det også der handler om mer enn det private?

De som befolker Margrethe Aas’ diktunivers i år 2017, og med tiden skal befolke huset hun skriver frem, som med ærefrykt og snekkerverktøy gyver løs på de gamle plankeveggene, er som huset selv, bundet av materien. Likevel sikter de mot en uendelighet i tid og rom, men uten å miste verken det håndfaste eller det uhåndgripelige av syne: «fargar i vindkast / forplanta seg i frø // kviskring i myr og gras / skyldte seg om greiner», og det fortsetter på neste side: «til land opna seg / kalte på vekte ånder // omspunne ul / gong på gong foreviga i kol».

Det er ikke det at Aas har så slående bilder. Det er snarere denne innsikt i gjenstandenes egenart («foreviga i kol»!) som får så konkrete uttrykk at de minner om metaforer.

Det gamle huset skal gjøres beboelig. Når den tid kommer, skal noen bo der. Derfor skrives det også frem et møte. Spenningen. Forventningene. Tiden det tar å finne frem til en felles form som er grunnlaget for et samliv.

Men stort sett dreier det seg om denne restaureringen, arbeidet som skrider så langsomt frem at ikke en nymåne går tapt for den observante betrakteren. Til tider, det må nevnes, deler dikteren muligens vel mange detaljer med leseren. Iblant oppleves det som om innsikten i hvor mange arbeidstimer som skal til for å lage ei dør, går på bekostning av håndverkets poetiske muligheter.

Anmeldt av FARTEIN HORGAR