Mens teatret solgte billetter for drøyt 20,1 millioner kroner i 2015, var billettinntektene i fjor knapt 17 millioner kroner. Det viser resultatregnskapet for 2016.

Svikten skyldes musikalen «Vår» som gikk vel 3 millioner kroner under budsjett, opplyser Terje Roll Danielsen, styreleder i Trøndelag Teater.

- «Vår» ble dessverre ingen suksess rent besøksmessig, den solgte dårlig. Men det er naturlig med svingninger på teatret når det kommer til publikumsoppslutningen og vi er forberedt på at det kan skje. Vi har derfor en solid egenkapital slik at vi kan takle en slik svikt, sier Terje Roll Danielsen.

«Vår», som ble spilt på teatrets hovedscene i fjor vår, var en sammenfletting av høydepunkter fra musikalhistorien. Blant annet var det gjenhør med smakebiter fra store klassikere som «West Side Story», «Jesus Christ Superstar», «Hair» og «Bør Børson jr.».

5 mill. over budsjett

Roll Danielsen innser at nedgangen i billettsalget er ganske stort, men påpeker samtidig at årets store satsing i vårprogrammet – «Robin Hood – rai, rai i Sherwoodskogen» – har vært utsolgt nesten siden premieren i midten av februar.

- «Robin Hood»-musikalen har et budsjett på rundt 8,5 millioner kroner, men har solgt mer enn 5 millioner kroner over budsjett når siste forestilling spilles i slutten av juni. Det viser med tydelighet at det kan svinge i teatret, og det skal det gjøre. Et institusjonsteater – hvor 80 prosent av driftsinntektene er offentlige penger – har som oppgave å favne bredt, fra familieforestillinger og musikaler til klassikere og ny norsk dramatikk. Vi har et annet mandat enn å bare sette opp forventede kassasuksesser. Og selv om «Vår» gikk med underskudd, var det en akseptabel risiko.

Ny pensjonsordning

Teatret satt igjen med en egenkapital på 17 millioner kroner etter fjoråret, likevel er det en nedgang på 8,7 millioner fra 2015. I tillegg til nedgang i billettinntekter, skyldes det endring i pensjonsavtale for teatrets ansatte. I midten av juni i fjor gikk teatret fra ytelsesbasert pensjon til innskuddsbasert pensjon.

- De voldsomme svingningene i resultatene de siste to årene skyldes i hovedsak kostnadene ved å kjøpe seg fri fra den gamle pensjonsordningen. Likevel sitter vi igjen med en egenkapital på 17 millioner kroner etter at vi har tatt pensjonsoppgjøret, og det er vi fornøyd med.

Til tross for at publikum sviktet «Vår» i fjor, opplevde teatret nok en kunstnerisk suksess med gode anmeldelser og fire nominasjoner til den prestisjetunge Hedda-prisen hvor én ble med hjem til Trondheim. Teatret er samtidig i gang med å effektivisere driften og den kunstneriske produksjonen, og i en prøveperiode ble det spilt ulike forestillinger på hovedscenen samtidig, såkalt repertoarteater. Det har gjort det mulig å forlenge spilleperioden på forestillinger med godt besøk.

Gammelt nybygg

På sikt må dessuten Trøndelag Teater belage seg på betydelige investeringer når det kommer til bygningsmassen og den scenetekniske infrastrukturen.

- Selv om nybygget «bare» er 20 år gammelt, krever utviklingen innen teater- og sceneteknikk at vi etter hvert investerer i det tekniske utstyret. Vedlikehold av bygningsmassen krever også sitt. Men dette er ikke prekært, og takket være administrasjonen har vi vært påpasselig med løpende vedlikehold både av bygget og teknisk utstyr hvor vi har brukt egenkapital. Blant annet skiftet vi ut gulvet i Gamle Scene for noen år siden. Bare de siste årene er det utført rehabilitering og nyinvesteringer på rundt 50 millioner kroner utover det man normalt vil kalle ordinært vedlikehold, sier styreleder Roll Danielsen.

Går så det suser: «Robin Hood - Rai Rai i Sherwoodskogen» har gått for fulle huse på Trøndelag Teater. Her bryter blant annet Lille-John (Klaus Sonstad, foran) og Robin Hood (Gunnar Eiriksson, til venstre) ut i sang og dans.
Styreleder Terje Roll Danielsen ved Trøndelag Teater. Foto: Kristin Svorte