- For oss har det vært et mellomår med tanke på antall konserter. Det er litt sånn annethvert år, det går i bølger, sier Stein Vanebo i Trondheim Concerts.

Fjoråret er blitt beskrevet som «tidenes kultursommer» i Trondheim, med artister som Elton John, Van Morrison og Åge og Sambandet på Sverresborg Arena – og selvsagt konserten med Bruce Springsteen i Granåsen foran 37 000 publikummere.

Til sammen solgte Trondheim Concerts 90 000 konsertbilletter i 2016.

Konserter, festivaler og spel i Trøndelag trakk nærmere 350 000 publikummere i fjor sommer. Det gir flere hundre millioner kroner i ekstrainntekter.

Også i år blir det storkonserter i byen. Robbie Williams i Granåsen solgte 35 000 billetter på én dag, John Fogerty på Sverresborg er utsolgt, og Åge og Sambandets konsert samme sted nærmer seg utsolgt. Og de 4500 billettene til konserten med Deep Purple i Trondheim Spektrum i november, forsvant på åtte minutter.

Så langt i år har Trondheim Concerts solgt 60 000 billetter. Vanebo mener de har hatt kapasitet til flere konserter, men at det har vært et krevende år å booke.

Færre artister på veien

- Vi har solgt mange billetter, og er veldig fornøyd med det. Men tilgangen på artister i riktig format har vært begrenset. Det vi har fått tilbud om, har ikke passet med vår kapasitet, sier Vanebo.

Stein Vanebo i Trondheim Concerts skulle gjerne arrangert flere konserter i Trondheim i sommer. Han har noen voldsomme hårete planer for 2018, sier han.

Samtidig har det rett og slett vært færre av de aktuelle artistene på veien, mener han.

- Vi har sagt nei til flere tilbud som ikke har vært interessante nok. Det er stusslig å se en artist på en arena som tar 10 000 mennesker hvis det er lite folk der.

Også Pstereofestivalen har merket at det har vært vanskeligere å booke internasjonale artister i år.

- Ikke et lett år

- Det er mye som skal klaffe når en skal booke en artist: timing, at de skal reise i den aktuelle regionen, at de har noe aktuelt å reise med – og det har ikke vært et lett år, sier Bård Flikke, sjef for Pstereofestivalen.

- Artister er ikke en hyllevare, sier Bård Flikke og Kim Aasli i Pstereofestivalen. De mener vi ikke kan forvente stadionartister til Trondheim hvert år.

Samtidig er det naturlig at det varierer, sier han.

- Vi har vært heldige i Trondheim som har hatt noen år med veldig store konserter, og det har vi jo også i år. Så lenge publikum går på konserter, vil det bli flere. Det handler om tilbud og etterspørsel. Vi får det vi fortjener, men vi kan ikke forvente å få artister med en kapasitet på 30-40 000 hvert år. Det er få som selger så mange billetter.

Mange norske festivaler preges av norske og skandinaviske navn på plakaten i år. Det kan skyldes nettopp at tilgangen på internasjonale headlinere har vært mindre, tror Pstereos bookingsjef Kim Aasli.

Vinn vinn for musikkbransjen

- Norsk musikk selger billetter, men tilgangen på de største utenlandske navnene har også vært mindre. Det er tross alt ikke en hyllevare vi snakker om. Det kan også være at artistene er midt mellom to utgivelser. Samtidig merker norske festivaler også konkurransen fra andre festivaler i Europa med langt større sponsorinntekter, og dermed høyere bookingbudsjett, sier Aasli.

At det norske festivalpublikummet i år får oppleve mange norske artister på scenen, mener Aasli er en vinn vinn-situasjon for norsk musikkbransje.

- Mange festivaler løfter frem nye norske artister og dytter de lenger frem i programmet. Dermed får de mer oppmerksomhet, det blir økt konkurranse om artistene og honorarene økes. Samtidig selger norske navn vel så bra som internasjonale, sier Aasli.

Olavsfestdagenes direktør Petter Myhr sier de har gjort seg den samme erfaringen.

- I rock- og pop-segmentet har det vært mer krevende, ja. Men vi er en annen type festival med over 200 arrangement i løpet av ti dager og med artister fra minst 15 ulike land. Vi er veldig fornøyd med helheten vi har fått til i vårt program, sier han.

Olavsfestdagenes Petter Myhr har også erfart at booking i rock- og pop-segmentet har vært mer krevende i år.

Dahls Arena utsatt ett år

Myhr tror det til dels skyldes tilfeldigheter når aktuelle bookinger likevel ikke går i orden.

- Det er litt tilfeldig at det blir stang ut, at ting du har jobbet med lenge av en eller annen grunn ikke materialiserer seg. Jeg tror det vil bli annerledes til neste år, både for oss, Trondheim Calling og Pstereo.

I fjor sommer lanserte Trondheim Concerts planen om en ny storkonsertarena på EC Dahls' anlegg på Lademoen.

Arenaen vil ha en kapasitet opp mot 20 000 publikummere og skal bidra til å fylle gapet mellom Granåsen og Sverresborg. Arenaen skulle ha oppstart i vår, men har nå blitt utsatt til neste år.

- Strømtilførselen er ikke på plass ennå, så åpningen vil skje med et smell til neste år. Da er det rock som er tema, sier Vanebo.

Hårete planer for 2018

De siste par årene har Trondheim Concerts aktiviteter vært tett knyttet til Live Nation som er verdens største bookingbyrå. Men det betyr ikke at de ikke kan samarbeide med andre bookingselskaper.

- Live Nation er storebroren vår som guider og rettleder oss, men det er ikke de som styrer skuta. Det kan de ikke og det vil de ikke. Det er helt greit for dem at vi samarbeider med andre, sier Vanebo, som er ekstremt stolt over å ha solgt så mange billetter til Robbie Williams.

Hanne Boel er bekreftet som gjesteartist på konserten med Åge, Sambandet og TSO på Sverresborg.

- Vi gikk opp til eksamen med Springsteen i fjor – og fikk bestått. Nå holder vi oss i samme divisjon, med at vi leverer i Granåsen som er en enormt stor arena også på landsbasis. At konsertene vi setter opp blir godt besøkt, gjør oss komfortable. Også Pstereo og Olavsfestdagene selger bra med billetter – det bekrefter Trondheim som konsertby.

LES ANMELDELSEN: Bruce satte Granåsen på verdens rockekart

Vanebo sier Trondheim Concerts har noen voldsomme hårete planer for neste år.

- Vi ligger langt foran i planleggingen sammenlignet med tidligere år. Det er flere store artister som skal være i vårt område neste sommer. Vi har allerede begynt å få telefoner.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter