Det angrer de ikke på i dag.

- Jeg hadde medstudenter som hadde bilen ferdig pakket og på tomgang under eksamenskonserten. Etterpå satte de kursen rett mot Oslo, sier Ola Kvernberg og ler.

Mens Kvernberg er født og oppvokst på Fræna ved Molde, er Kristoffer Lo østlending og født i Moss. Begge flyttet til Trondheim for å studere på jazzlinja, og begge valgte å bli etter studiene.

- Etter at man er ferdig på jazzlinja vil man gjerne spille, og mange forestiller seg kanskje at det ikke er nok å gjøre i Trondheim. Men det er et sterkt miljø her nå, og mange ressurser å ta av, sier Lo.

- Jeg har aldri hatt noen grunn til å flytte, sier han.

Allerede i studietiden markerte begge seg med flere ulike prosjekt som fikk nasjonal oppmerksomhet. Kvernberg med Hot Club de Norvège, sin egen trio, og etter hvert filmmusikk og en bråte ulike band. Lo med Pelbo, flere soloplater, Highasakite og flere andre konstellasjoner.

Nytt bestillingsverk

De har begge spilt med – og komponert musikk til – Trondheim Jazzorkester. De regnes i dag som to av Norges mest velrenommerte multiinstrumentalister.

Tirsdag blir det mulig til å oppleve dem sammen når de skal urfremføre bestillingsverket de har skrevet til Starmus i Dokkhuset.

- Det første som slo oss da vi fikk forespørselen, var at vi har et felles melodisk og harmonisk slektskap. Det er en selvransakende øvelse å koke ned sine skills til noe vi kan basere en duo på, sier Kvernberg.

- Vi ville unngå å skrive et tradisjonelt bestillingsverk med mange musikere, noteskriving, orkestrering og en helvetes logistikk. Konseptet er mer å lage ett felles instrument av oss to. Gå litt bananas, se hva vi kan finne på, sier Lo.

En musikalsk vulkan

Mens Kvernberg vanligvis jobber med bred, akustisk pensel, har Lo vært mye opptatt av klang, massive droner og dype frekvenser. Kjærligheten til sterke melodilinjer har de til felles.

- Det er gøy å blande og prøve å dra hverandre i sin retning, lage et felles heksebrygg. Det blir som en musikalsk vulkan som vi velter ideene våre oppi, slik at de blir blandet til én ting, sier Kvernberg.

De tror musikken kommer til å reflektere at det er forskningsfestivalen Starmus som står bak.

- Jeg har en nesegrus fascinasjon for vitenskapen og for universet. Det er tunge navn som kommer til byen. Det hviler noe eksistensielt over musikken, sier Kvernberg.

- Vi leker oss, pusher grensene, samtidig som vi er opptatt av å bevare vårt sound. Vi skal ikke bli helt Kygo, liksom, sier Lo.

To stolte dramaqueens

Men hvordan det endelige resultatet blir, var det i slutten av forrige uke altfor tidlig å si.

- Vi har laget musikken sammen i samme rom. Det er en annen måte å jobbe på. Vi bruker de siste dagene på å samle det som er kulest. Hvordan det ferdige verket blir, vet vi egentlig ikke før vi står på scenen tirsdag, sier Lo.

- Vi er begge svake for store, dramatiske ting. Vi er egentlig to stolte dramaqueens, sier Kvernberg og ler igjen.

Da vi besøker dem i øvingslokalet på Svartlamoen, kommer vi knapt inn i rommet. De har rigget seg til bak hver sin synth og laptop, med flygelhorn, fele, gitar og flere andre instrumenter tilgjengelig.

Under forberedelsene til konserten er øvingslokalet fylt opp med instrument og tekniske innretninger.

- Det er viktig at konserten ikke blir «Ola og Kristoffer tester ut ny teknologi». Det må komme musikk ut av det. Mye av det vi skal spille er planlagt, men ikke nødvendigvis alle detaljene. Det blir en spilt greie, forklarer Lo.

Liker fallhøyden

- Når man skal være fremoverlent musiker er det alltid en fare for ikke å gjøre det man er god på, fordi man vil fornye seg. Samtidig liker vi at det er fallhøyde. Dette er ikke et popprosjekt, ting kan skje underveis – og da blir det en del av konserten, sier Kvernberg.

Dagen etter bestillingsverket skal Kvernberg spille med Gammalgrass på Torvscenen, mens Lo spiller duokonsert med Petter Vågan fra The Fjords fredag. Også disse konsertene i regi av Starmus.

Lo og Kvernberg har spilt sammen flere ganger tidligere. De har også øvingsrom vegg i vegg, og er ofte innom hverandre for å komme med innspill. De skryter av øvingsromskollektivet, som blant annet huser Kirsti Huke, Kyrre Laastad, Petter Vågan og Motorpsycho.

Nettopp miljøet i Trondheim er en av årsakene til at de aldri har vurdert å flytte til Oslo.

- Og så hjalp det nok at både jeg og Kristoffer var godt etablerte musikere da vi gikk ut av jazzlinja. Hvis ingen vet hvem du er, er det en fordel å være der alle andre er, sier Kvernberg.