Humor kommer i mange former og i ulike kanaler – enten humorprogram på tv, små snutter på nett eller stand up-show. Men hvilken type humor er det som egentlig trigger oss i dag?

Humorforsker og frilansskribent Maja Løvland har skrevet hovedoppgave om norsk standup. Hun mener at smale, sære konsepter slår an. Sosiale medier som YouTube gjør noe med humoren, og det er ikke lenger store, politiske spørsmål som tas opp.

- Kunne ha vært sant

- Pinlig- og ærlighetshumor er to begrep vi kan bruke om dagens humor. Humoren skal være noe vi kjenner oss igjen i, den skal handle om livet vårt. Vi søker noe som vi føler virkelig er sant, sier hun.

Løvland mener internett har ført til at flere har forsterket sin egen identitet, og at spesielt unge jenter prøver å bryte tabu og skape en åpenhetstrend. Hun tror programmer som «Tusvik og Tønne«, «Skam» og «Unge Lovende» hjelper til.

- Vi opplever en bølge hvor vi kaster siste rest av skam. Mange av de unge guttene driver med det samme nå. Ikke noe skal være flaut. Det er nærmere virkeligheten, og man bruker seg selv.

Setter det på spissen

Humorforsker Kai Anno Schwind, førsteamanuensis og humorforsker ved kunst- og kommunikasjonshøgskolen Westerdals, mener også at pinlighetshumoren er dominerende.

Han peker på at den først gjorde sitt inntog på 90-tallet i form av TVNorges «Big Brother» og andre reality-tv-serier, mens vi i dag har tv-serier som «Helt perfekt» med Thomas Giertsen og «Best før» hvor komiker Linn Skåber er «førti og ferdig».

- Alle kan kjenne seg igjen i pinlige situasjoner, og man trenger den type identifikasjon for at humor skal funke, sier Kai Anno Schwind.

Pinligheter i kø: Humorforsker Kai Anno Schwind mener pinlighetshumor, som blant annet preger TVNorge-serien «Helt Perfekt» med Thomas Giertsen er populært.

Humor på nett

Humorforskeren tror dagens humor finnes mest på nett, og da spesielt for unge. Mye foregår på Facebook og Instagram i form av morsomme klipp og korte setninger.

- Stand up er fortsatt ganske populært, men i den sjangeren har de prøvd å tilpasse seg til hvordan mediene fungerer i dag, mener Schwind.

Mads Bones er skuespiller, regissør og manusforfatter, og en av dem som står bak «Slaget på Testiklestad» på Sverresborg folkemuseum i Trondheim og «Juleevangeliet – the smash hit musikal» som ble spilt på Trøndelag Teater før jul.

I spelparodien «Slaget på Testiklestad» forteller Bones at skaperne har vært spesielt opptatt av å ta utgangspunkt i seg selv og hva de synes er morsomt. Det skal være crazy og ellevilt, og mottoet er «never kill your darlings».

- Vi boltrer oss i egen lekegrind, og i den er de fleste grenser fjerna. På spelplassen følger vi kun én ensete retningslinje; vår egen magefølelse. Ler vi av det selv, er sjansen stor for at også andre ler. Så langt har vi lyktes med det. Jeg tror vi har overraska, og overraskelse og latter henger tett sammen, mener han.