«In Between» ble i mars vist under Kosmorama i Trondheim, men først nå blir filmen å se på norske kinolerreter. Filmen om tre unge kvinners liv i Israel har blant annet blitt hedret med tre priser under San Sebastian Film Festival. Ungarske Maysaloun Hamouds debut som langfilmregissør lover godt for hennes videre filmkarriere.

De to arabiske venninnene Leila (Mouna Hawa) og Salma (Sana Jammelieh) bor sammen i en leilighet i Tel Aviv. I storbyen der den jødiske, kristne og muslimske kulturen møtes lever de to som ungjenter flest. De shopper på dagen og fester gjennom natten. Historien tar en ny vending når den erkemuslimske jenta Noor (Shaden Kanboura) flytter inn i leiligheten. Når hun ikke leser lekser, lager hun eksotisk mat til sin mannssjåvinistiske forlovede. Han er ikke mer takknemlig enn at han etter maten kaller Noor for en uren hore.

Mange av mennene som portretteres i filmen er av typen brautende brumlebasser som trives best i sofaen. Her skravler de med andre menn, mens de nyter hustruens mat og taushet. De yngre kvinnene har ofte sterk personlighet. Blant dem finner vi Salma som ikke nøler med å skjelle ut sjefen sin fordi hun ikke får snakke arabisk på arbeidsplassen. Jentene må hele tiden innordne seg etter familien og samfunnets forventninger, samtidig som de prøver å bygge sin egen identitet. Det er ikke enkelt å være ung arabisk kvinne i Israel.

Dette er problemstillingen som bærer filmen, og gjør den forholdsvis interessant. Sterke og religiøse jenter, generasjonskonflikter, homofili og overgrep. Det er som om manusforfatteren har prøvd å få med alle de elementene som garanter en filmpris.

Heldigvis er produksjonen også teknisk vellykket. Filmskaperen har greid å lage følelsesladde scener uten å bruke unødvendig bakgrunnsmusikk. Blant annet en voldtektsmann der vi kun ser overgriperens hvite bak. Uten musikk, rask klipping eller heftig kamerabevegelser klarer filmfolket å formidle det redselsfulle overgrepet på en svært gripende måte.

Dette er en dramafilm som tar opp samfunnsaktuelle problemer, samtidig som den greier å skildre følelsesladde øyeblikk på en overbevisende måte.

Anmeldt av STEFAN KALISKI