- Det er forunderlig at de ikke har fått med seg at vi har både sjømatfestival og ølfestival. Også spiller Hellbillis her neste helg, uten at det er nevnt med et ord, konstaterer Bjørn Fjeldvær, kulturistsjef på Knarrlagsundet.

Fjeldvær har sett seg lei på at Trøndelag reiseliv ikke leverer det han har betalt dem for. Hvert år betaler han og andre reiselivsaktører i Trøndelag en kontingent for å få markedsført sin region. Pengene går via den lokale destinasjonen KystNorge, videre til Trøndelag reiseliv, som ved hjelp av fargerike brosjyrer skal lokke turister til Trøndelag.

- Handler bare om havfiske

I årets magasin kan man lese om hva som skjer i Trøndelag. Det handler om pilegrimsturer, festivalliv og julemarked på Røros. Tekster om ølbrygging, reindrift og spel er flankert av tiltalende bilder med smilende mennesker og vill natur. Hele herligheten er støttet av Innovasjon Norge, Sør- og Nord-Trøndelag fylkeskommune

- Hadde jeg lest den blekka her, ville jeg ha trodd at det finnes bare ett matutsalg på Hitra, sier Fjeldvær, mens han blar i den forseggjorte trykksaken.

- Problemet er at et magasin som skal vise fram hele Trøndelag, inneholder så lite stoff fra Hitra og resten av øyregionen. Det ser ut som om alt her ute handler om havfiske. Ikke en festival er nevnt.

Bedre markedsføring til en lavere pris: Bjørn Fjeldvær har betalt sin siste kontigent til Trøndelag reiseliv. Nå lager han og næringslivet på Knarrlagsund eget 24 siders magasin (til venstre). Årets trykksak fra Trøndelag reiseliv til høyre i bildet.

Har prøvd i 14 år

Selv driver Bjørn Fjeldvær med festivaler og konserter på Knarren. Foruten en sjømatfestival og en ølfestival, gjestes plassen i sommer av blant annet Vamp, Alex Rosèn og DDE.

- Vi har over 10 000 besøkende bare i Knarrlagsund. Det virker som om Trøndelag reiseliv mener at Hitra og Frøya bare skal være ro, fred og solnedganger. De vil bestemme profilen til Hitra og Frøya, uten at vi som bor der har noe vi skulle ha sagt. De sprer rett og slett feilinformasjon.

- Har du gjort Trøndelag reiseliv oppmerksomme på dette?

- Det er 14 år siden jeg var innom dem for første gang. Jeg forstår at de ikke kan skrive om alt, men de siste årene har vi vært mer enn store nok til å bli nevnt. Vi er jo den desidert største festivalen på Hitra, men Knarrlagsundet er ikke nevnt verken under overnatting, opplevelser eller arrangement. Det er spesielt.

Har betalt sin siste kontingent

Nå har Fjeldvær og næringslivet på Knarren tatt saken i egne hender. De har valgt å gi ut et eget magasin for å promotere øya. Trykksaken ble først distribuert lokalt, men nå har den også blitt sendt rundt i resten av Trøndelag.

- Jeg har sluttet å dvele over hvordan Trøndelag reiseliv tenker. Derfor har jeg og det lokale næringslivet laget vårt eget magasin som promoterer Knarrlagsundet. Vi er en så stor destinasjon at vi like godt kan markedsføre oss selv, uten hjelp av Trøndelag reiseliv.

Han skryter av det lokale næringslivet som har bidratt med penger til promoteringen. Fjeldvær sier at om det er opp til ham har de betalt sin siste kontingent til Trøndelag reiseliv.

- Vi kan heller bruke pengene på å markedsføre oss selv. Det å lage et eget magasin blir faktisk billigere for oss.

- Nytt for meg

Petra Sestak, daglig leder i Trøndelag reiseliv, kjenner seg ikke igjen i Bjørn Fjeldværs kritikk.

- Vi har hatt workshops og samlinger, der vi vurderer hvilke konsepter vi skal satse på, hva vi trenger å utvikle og hvordan vi skal fronte regionen i vårt magasin. Jeg har aldri hørt denne kritikken fra Fjeldvær tidligere, og syns det er merkelig at han velger å gå til avisen for å få den fram, sier Sestak.

Hun har vært ansatt i Trøndelag reiseliv de to siste årene.

Vil vise mangfolk

Sestak mener, at dersom Trøndelag skal lykkes i sin markedsføring utenfor regionen og landet, for den del, så er alle aktører nødt til å stå samlet.

- Det er en lang vei å gå. Du må ha en distribusjonskanal og et godt nettverk for å kunne selge regionen. Vi ønsker å vise mangfoldet i regionen, men samtidig kan vi ikke fronte alt. Det betyr at vi gjør valg, og at alle ikke kan få omtale. Det er heller ikke meningen. Dersom Fjeldvær ønsker omtale av egen bedrift må han kjøpe en annonse. Vi selger en region på ulike konsepter eller tema, vi driver ikke reklame for bedriftene. Det er noe helt annet, sier Sestak, og legger til: - Men jeg mener bestemt at vi har en god presentasjon av øyregionen, Hitra og Frøya, og at vi viser til både øyhopping, ulike overnattinger og aktiviteter her.

- Fjeldvær sier at han vil avslutte samarbeidet med Trøndelag reiseliv, kommentar til det?

- Det blir hans valg, men jeg mener bestemt at skal du få turisme til Trøndelag, må de ulike aktørene samarbeide og stå sammen i markedsføringen. Det er den eneste måten å lykkes mot de store aktørene i utlandet, sier Petra Sestak.

CASINO STEEL FORTELLER: - Jeg blir jo minstepensjonist, så jeg må turnere til jeg stuper