Flere utstillere og mer publikum er noe av det ledelsen for Trøndersk Matfestival trekker frem som årsaken til årets rekordstore omsetning. 153 utstillere fylte Kongens gate, hele Torvet og Munkegata mot Nidarosdomen med lokale matspesialiteter.

Større mangfold

- Vi klarer ikke telle alle som er innom festivalen, men vi ser jo at det er blitt trangere på området. Utstillerne melder om meget godt salg alle tre dagene festivalen varte. De hadde en gjennomsnittlig omsetning på 100.000 kroner, noe som også er en økning fra fjoråret, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS som arrangerer Trøndersk Matfestival. Hun tror suksessen kan tilskrives større mangfold og høy kvalitet på produktene.

- Utstillerne hadde en gjennomsnittlig omsetning på 100.000 kroner, noe som også er en økning fra fjoråret, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS som arrangerer Trøndersk Matfestival.

LES OGSÅ: Denne festivalen er regnet som et av Skandinavias beste reisemål

Kjøpelystent publikum

- Det er ikke bare pølser og ost på matfestivalen. I år hadde vi en mengde nye produkter som ulike melsorter, bakst og saftvarianter. Magasinet Reiselyst kåret i år Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen som 1 av 12 reisemål i Skandinavia. Dessuten vet vi at publikum her er flinkere til å kjøpe lokalmat enn ellers i landet, sier Rustad.

LES OGSÅ: Aldri før har flere produsenter deltatt på Trøndersk øl- og matfestival

Selger mer etter festivalen

Trøndersk Matfestival ble etablert i 2005 for å gi lokale matprodusenter en arena for salg, markedsføring og omdømmebygging. Flere produsenter melder om økt salg også i etterkant av festivalen. Effekten av festivalen har vist seg å vare ut over selve festivaldagene, ifølge festivalledelsen.

- Landbruksministeren har sagt at han forventer om lag 20 millioner kroner i omsetning totalt for alle matfestivalene i Norge. Det er ikke spesielt ambisiøst med tanke på at Trøndersk Matfestival står for 12 av disse millionene, sier Rustad.

Et seil over bodene

- Hva tenker dere om muligheten for å presentere festivalen med treboder fremfor plasttelt?

- Det blir plasttelt fortsatt. Dersom vi skulle hatt boder slik julemarkedet har snakker vi om en helt annen kostnad, noe vi som arrangører ikke kan bære alene. Men produsentene er blitt flinkere til å presentere produktene og lage innbydende stands, sier Rustad som gjerne hadde sett at flere hadde gått sammen om å strekke et seil over store deler av festivalområdet.

- Det hadde gjort seg med et stort seil, men for å få til dette er vi avhengig av et samarbeid med mange, sier Rustad.