Åpningsscenen i «Kingsman: The Golden Circle» er en ganske god kombo av musikk og bilkjøring. Selv om en av årets beste actionfilmer, «Baby Driver» starter bedre med det, er spinnvill biljakt i London til «Let's Go Crazy» med Prince i filmens åpning så god som «Kingsman: The Golden Circle» blir.

Derfra går det bratt nedover i manus, regi og spill. At filmen bruker over to timer og 20 minutt og mange toppfolk på få fram noen av årets minst minneverdige scener, er dens største forbrytelse. I en oppfølger svakere enn den ujevne førstefilmen med Colin Firth fra 2015.

Et amerikansk whiskey-merke og Elton John er produktplassert inn i handlingen på primitivt vis. For fans av den britiske artisten må det være vondt å se ham forsøke å spille seg selv, som kidnappet av en narkotikabaronesse. For oss andre er det direkte pinlig.

Julianne Moore, Channing Tatum og Jeff Bridges gjør noen av sine verste roller i amerikansk-britisk kulturkollisjon av plumpeste slag. Fra rå, tegneserievariant av James Bond har «Kingsman» forfalt til glinsende, tomme actiontønner. En thriller med John Denver-musikk som mest forsonende trekk, har problemer.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldensen av Joachim Triers «Thelma»