I mer enn halvannet år har trondhjemmeren Ingar Dragset og danske Michael Elmgreen, jobbet med å kuratere Istanbul-biennalen som åpnet sist helg. Biennalen er en av verdens største kunstmønstringer der 56 kunstnere fra hele verden er representert. Det er ventet at over en halv million mennesker vil besøke utstillingen som blir stående til 12. november.

Statoil har lenge investert i kunst. Nå har de kunst i verdensklasse

Kunst i et truet demokrati

- Det har vært en enormt stor interesse for denne mønstringen med rundt 800 pressefolk på plass før åpningen. Vi har fått en fantastisk god mottagelse også lokalt her i Istanbul til tross for at Tyrkia har vært igjennom en vanskelig tid. Det er så tydelig at dette betyr mye for kunstmiljøet her, ja hele det akademiske miljøet, sier Dragset og tilføyer at de var redde for at folk lot være å reise dit med tanke på kuppforsøket i Tyrkia i fjor og de etterfølgende angrepene på kunstnere, journalister og intellektuelle.

Mikael Elmgreen og Ingar Dragset er ansvarlige for Istanbul-biennalen, den 15. i rekken.

Et samlingspunkt

- En utstilling som dette kan være et samlingspunkt for mange, en arena hvor ideer kan utveksles fritt. Her kan man uttrykke seg på mange ulike nivåer og det er et sted for inspirasjon, følelser og håp i en tid hvor mange har det vanskelig, fortsetter kunstneren som er vokst opp i Trondheim og bor i Berlin.

Elmgreen og Dragset har besøkt kunstnere og forfattere over hele verden i forbindelse med forberedelsene til kunstmønstringen. Tittelen «A Good Neighbour», en god nabo, har utallige referanser, ifølge Dragset.

Utforsker tilhørighet

- Vi har lenge jobbet med temaer som hjem, tilhørighet og identitet. Det har blitt et slags forskningstema som ligger i grenseland mellom det private og det offentlige. Og nå har vi reist rundt og truffet kunstnere med ulik bakgrunn som har tolket dette på hver sin måte. Det har vært utrolig lærerikt, forteller Dragset og tilføyer at konflikten mellom natur og urban utvikling også er en aktuell problemstilling knyttet til det å være en god nabo.

Hovedverket «The Unknown Crying Man»

Trondheimskunstneren Mahmoud Khaled er en av kunstnerne som ble invitert av Elmgreen og Dragset til å delta på Istanbul-biennalen. Khaleds verk «The Unknown Crying Man» er viet et eget hus under biennalen, og er regnet for å være mønstringens hovedverk. Cathrine Hovdahl Vik, avdelingsleder ved Trondheim kunstmuseum, var på åpningen. Hun ble spesielt grepet av dette verket og den sterke historien som fortelles gjennom interiør, bøker, fotografier, malerier og tekst.

«The Unknown Crying Man» er tittelen på verket som er laget av Trondheimskunsnteren Mhamoud Khaled. Kunstverket regnes for å være Istanbul-biennalens hovedverk.

Eget museum

- Jeg synes dette er biennalens sterkeste og mest imponerende verk. Han har jobbet med verket i ett år, og det er laget for rommene i det lille, vakre museet over tre etasjer i Kilicali Pasa i Istanbul. Her har han skapt et mystisk univers der vi ser spor etter den ukjente, gråtende mannen som opprinnelig kom fra Kairo, forteller Hovdahl Vik. Hun understreker at det betyr svært mye for kunstnere å få vist seg frem på en slik mønstring.

Sterke uttrykk

- Det er jo ekstra artig at det er en trønder som har kuratert hele biennalen. Og de har klart å samle så mange forskjellige kunstnere under «paraplyen» om godt naboskap, noe som er spesielt aktuelt nå med millioner av mennesker på flukt. Det er en sterk utstilling, med kunst som virkelig berører, sier Hovdahl Vik.

Istanbul-biennalen: Cathrine Hovdahl Vik, avdelingsleder ved Trondheim kunstmuseum, i samtale med kunstneren Mhamoud Khaled som også bor i Trondheim.

Lokalt produsert

Khaled er allerede en etablert samtidskunstner internasjonalt, og tok mastergrad ved Kunstakademiet i Trondheim (Kit) i vår. Han kommer opprinnelig fra Egypt og har stilt ut ved en rekke kunsthaller og kunstmønstringer i Europa og i Midtøsten. Alt av møbler som inngår i kunstverket «The Unknown Crying Man» er produsert i samarbeid med håndverkere i Istanbul, Kairo og Trondheim.

Folk blir berørt

- Det har vært en lang prosess, derfor er det fantastisk med den overveldende responsen jeg har fått, både fra presse og fra folk som i bor i nabolaget der utstillingen finner sted. Folk blir berørt av det de ser, sier Khaled som det siste året har jobbet utelukkende med biennalen og reist en rekke ganger til Istanbul.

Istanbul-biennalen finner sted på en rekke forskjellige arenaer i sentrum av Istanbul.

Politisk betydning

- Det har vært en hektisk og flott tid som betyr langt mer enn at det er et prestisjefylt oppdrag. For meg personlig har det også vært svært lærerikt. Det er viktig å kunne bidra på en kunstscene i et område med så store problemer, det har politisk betydning, sier Khaled om utstillingen «A Good Neighbour» som er spredt rundt på seks forskjellige arenaer i Istanbul.

I ulike nabolag.