Direktør Mikael Forselius, daglig leder Bjarte Gjerde, og salgs- og markedssjef Peter Gjerde ved Britannia hotell var nylig på inspirasjonstur til Paris der de testet og besiktiget 12 ulike hoteller. De jakter på unike gjesteopplevelser.

- Det høres sikkert ganske nerdete ut, og det er kanskje det, men vi reiser fra hotell til hotell for å teste hvordan de fungerer. Oppdraget vårt er å ta Britannia videre og over i en ny tid, og sørge for at Britannia kan få et langt og godt liv fremover, sier Bjarte Gjerde, og understreker at de må tørre å skille seg tydelig ut og satse på et internasjonalt, høyt nivå. Tanken er at Britannia både skal bli et reisemål i seg selv, og være en storstue for folk flest i Trøndelag.

Jakter på noe nytt

- Dette har vi i bakhodet når vi er ute og søker inspirasjon, for vi kan ikke komme med «just another hotel». Vi må komme med noe nytt, sier Gjerde som ble mektig imponert over servicekulturen ved de største og beste hotellene i Paris. Den formelle, litt stive servicen er helt ut, nå er det personlig, naturlig service som gjelder.

Hotel Ritz i Paris åpnet i 1898 og reåpnet i 2016 etter fire år med totalrenovasjon og ombygging. Salgsdirektør Nicola Rusborg viser frem rommene til Mikael Forselius og Bjarte Gjerde.

- God service er selve nøkkelen til suksess. Uansett hvor fint du bygger, så er servicen ved hotellet det aller, aller viktigste. Der har vi en del å gå på, sier Gjerde.

- Ja, når det gjelder service ligger hotellene i utlandet flere lysår foran oss. Det handler om god kommunikasjon og forståelse for hotellgjestenes behov. Vi må dit, at vi har et skyhøyt servicenivå og møter folk på en ordentlig måte, sier Forselius.

Driver research

- Jeg ble veldig imponert over de hotellene som visste hvem jeg var da vi skulle sjekke inn. Og det dreier seg om enkle knep for å finne ut av dette. De gjør god research på gjestene sine og kan navnet på dem, supplerer Gjerde humrende.

Daglig leder Bjarte Gjerde, hotelldirektør Mikael Forselius og salgs-og markedssjef Peter Gjerde ved Britannia har vært på inspirasjonsturer for å høste erfaringer fra andre hotell.

Flere av hotellene de besøkte i Paris er fra omtrent samme tidsepoke som Britannia, og mange har vært igjennom en tilsvarende totalrenovering. Peter Gjerde har hatt ansvaret med å notere underveis og skrive rapporter fra hotellbesøkene.

Tar med seg det beste

- Det blir på en måte pensum for å vise hvordan internasjonale hoteller, som for eksempel Hotel Ritz i Paris, håndterer bagasje. Vi tenker å trekke ut det beste fra andre hoteller og lage vår egen vri på dette, sier Forselius.

De kontakter hotelldirektør eller markedssjef ved hvert hotell for å få innsikt i alt fra servicekultur og kundegrupper, til restaurantkonsepter.

- Vi har fått veldig god innblikk i hva slags trender som gjelder nå og hvilke teknologiske løsninger som er nødvendige. Det handler om hvordan man løser hotellrom i 2017. Hos Ritz er minibaren ny og annerledes. Her var det en skuff man kunne trekke ut, fremfor det tradisjonelle kjøleskapet. Vi har også vært på en Apple-presentasjon med trådløs lading, det er også ting vi må tenke på allerede nå, sier Peter Gjerde.

Hotel de Crillon i Paris åpnet i 1909, stengte i 2013 for totalrenovering over fire år og åpnet igjen i juli i år. T.v. Peter Gjerde, Bjarte Gjerde, direktør Marc Raffray ved Hotel de Crillon, og Mikael Forselius

Viktig med trondheimsidentitet

- En annen ting er at et hotell er ikke bare et hotell. I dag er man avhengig av en rekke konsepter innunder hotellet. Det handler om restauranter, barer og spa-avdelinger som alle er tydelig merkevarer, sier Forselius.

- Det er også viktig at vi beholder trondheimsidentiteten, for vi er jo ett trondheimshotell. Og så må vi yte veldig god service på en naturlig måte. Hvis ikke dette er ekte, blir det skuespill, og det må vi unngå, avslutter Bjarte Gjerde.

Nye Britannia hotel åpner i februar 2019.

Britannia hotel er under rehabilitering og skal stå ferdig i februar 2019.