1. januar til neste år går rektor i kulturskolen i Trondheim, Vidar Hjemås, av med pensjon.
Stillingen er lyst ut og denne uka ble det klart at det er sju menn og sju kvinner som ønsker å bli rektor.
En av dem er Berit Kirksæther som i dag er rådgiver for kunst i offentlig rom i Trondheim kommune.
- Jeg har fulgt utviklingen til kulturskolen i byen gjennom mange år. På vegne av rådmannen har jeg hatt ansvar for oppfølging og politiske planer for kulturskolen. Jeg har mange tanker om hvordan vi skal videreutvikle det som i dag er den førende kulturskolen nasjonalt, sier Kirksæther.
Korpsene fortviler over at kulturskolen ikke kan tilby alle elevene plass
Når det kommer til kulturskoleutvikling mener Kirksæther Trondheim har ligget helt i tet siden starten, både nasjonalt og nordisk.
Bred rekruttering
- Vi har en av landets største kulturskoler med i overkant av 4000 elever, og utrolig flinke lærerkrefter der mange er utdannet i byen. Jeg ser potensialet i samarbeidet med NTNU, og tror at det å sikre god kunst og god opplæring i kunst- og kulturfag er svært viktig for barn og unge i Trondheim, sier hun.
Kirksæther har kunstakademiutdanning og var selv førstegenerasjons kulturskoleelev på starten av 1970-tallet.
- Kulturskolens tre største utfordringer er fortsatt å sikre god faglig utvikling, bredest mulig rekruttering og sikre nok elevplasser, sier hun.
- Hadde de måttet vente tre år på å få spille fotball, hadde det blitt ramaskrik
Stort potensial
En annen søker er Karsten Selseth Landrø. Han er i dag rektor for kulturskolen i Stjørdal og har bakgrunn som fagsjef for kulturutvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Han har også vært leder for Norsk Musikkorps Forbund i Trøndelag og har vært med å bygge opp NM i korps i Trondheim.
- Trondheim har hatt en veldig god kulturskole gjennom mange år, med mange spennende tilbud, god elever og dyktige lærere. Det er en motivasjon for å søke, sier Selseth Landrø, som selv spiller trombone.
Samtidig ser han at kulturskolen har stort potensial for videreutvikling.
- Det er allerede etablert et samarbeid med konservatoriet. Her er det flere muligheter. Jeg har mange tanker rundt dette. Disse håper jeg å få delt i et eventuelt jobbintervju, sier han.
Drømmeprosjektet Fargespill
Kulturskolens største utfordring er å nå ut til flere elever i grunnskolen, mener han.
- Å være en kulturskole som klarer å integrere. Ikke bare nye landsmenn, men alle lag av folket – alle unger som vil utvikle seg selv og drive med estetiske fag, uansett foreldrenes økonomi. Fargespill er et drømmeprosjekt i så måte.
Fargespill er kulturskolens største suksess
Rektor ved Singsaker skole, Sten Frode Solvang (51), har jobbet 10 år som kulturskolerektor i Malvik, og har vært avdelingsleder i kulturskolen i Trondheim i fem år.
- Kulturskolen er kanskje den viktigste kulturinstitusjonen for barn og unge nord for Dovre. Jeg har et stort hjerte for kulturskolen, sier Solvang.
Han beskriver kulturskolen som en organisasjon med mye kompetanse og et sted der det er gjort mye godt arbeid.
Rasmus (9) kom ikke inn på kulturskolen – valgte privat tilbud
Kutte ned ventelistene
- Samtidig er det rom for å jobbe videre og gjøre flere spennende grep i fortsettelsen. Kulturskolen har nå fått en rammeplan som blir et viktig verktøy i den videre utviklingen, sier Solvang, som selv er gitarist og låtskriver.
- Det er ikke hver dag denne stillingen blir utlyst. Det er også en motivasjon for å søke.
Han beskriver seg selv som over gjennomsnittet interessert i barne- og voksenkultur, og mener de lange ventelistene i kulturskolen er en av utfordringene som må tas tak i.
- Hvis et barn må vente tre år på å få spille gitar, vil han heller finne på noe annet. Vi må være flinke til å synliggjøre behovet overfor politikerne, slik at de kan ta noen avgjørelser på hva de ønsker for kulturskolen i Trondheim, sier han.
Vetle (10) ventet tre år på å få plass på gitarkurs
Oppstart 1. januar
Rådgiver i rådmannens fagstab Paal Terje Wiig sier kommunen straks skal komme i gang med førstegangsintervjuene. Han er fornøyd med søkerlisten.
- Det er et variert spekter av kandidater der flere har kulturbakgrunn, blant annet innen musikk og kunst, sier Wiig.
Kommunen har et byrå som bistår dem i selve rekrutteringsprosessen, før det er kommunalsjef for skole Eva Elisabeth Belboe som foretar selve ansettelsen.
- Nåværende rektor Vidar Hjemås går av med pensjon 1. januar, så vi håper å ha ny rektor på plass da, sier Wiig.
Kolstad skole har gått fra bunnivå til å bli den skolen i Trondheim med flest elever i kulturskolen
Her er alle søkerne:
1. Beata Anselmsson (46), pianopedagog, Göteborg, Sverige
2. Sten Frode Solvang (51), rektor ved Singsaker skole, Trondheim
3. Ingvild Haneberg (28), butikkmedarbeider, Trondheim
4. Marit Bakken (51), leder for talentutvikling Midtnorsk Filmsenter, Trondheim
5. Gøran Olsen (42), avdelingsleder, Trondheim
6. Stig Åge Solemsli (55), frilans rådgiver/konsulent, Trondheim
7. Karsten Selseth Landrø (47), kulturskolerektor i Stjørdal, Trondheim
8. Jorunn Dugstad (58), avdelingsleder Den kulturelle skole og barnehagesekken/Fargespil, Trondheim
9. Berit Kirksæther (52), rådgiver kunst i offentlig rom, Trondheim
10. Elin Karpinski Strandheim (53), kordirigent, Vikhammer
11. Marianne Myrbostad (45), formidlingsleder, Molde
12. Robert Morsund (50), avdelingsleder for musikk, dans, drama og Service og samferdsel, Trondheim
13. Mann (unntatt offentlighet)
14. Mann (unntatt offentlighet)