Landets største bryggeri Feldschlösschen står bak distribusjonen når tre spesialøl fra E.C. Dahls om få uker blir å få kjøpt i Coop-butikkene i Sveits.

Coop er en av de største matvarekjedene i landet med over 2000 butikker, og første leveranse av de tre øltypene Bolt IPA, Lamo Wit og Pepra Saison er på 20 000 liter.

- Det er et lite volum i forhold til det vi totalt brygger på Dahls. Men det er uansett en milepæl. Det er et stort sprang for oss å etablere oss internasjonalt, og innen craftsøl-produksjon er dette en betydelig ordre, sier daglig leder Erik Norgård.

Dobler flaske-produksjonen

Totalt brygget volum av Bolt IPA, Lamo Wit og Pepra Saison ligger nå på knapt 250.000 liter i året. Cirka 30 prosent av dette er på flasker. Indikasjonene fra Sveits er ca. 70.000 liter første år, det vil innebære nær en dobling av flaske-volumet av disse tre øltypene.

Alle tre øltypene er så alkoholsterke at de ikke selges i dagligvare, men Vinmonopolet. I Norge skjer rundt 80 prosent av alt ølsalg innenfor daglighandelen. I Sveits, som de fleste land, skjer en langt større andel av øldrikkingen ute på kafeer, puber og barer.

Konservativt ølmarked

Dahls-ølene skal også lanseres til dette markedet, på flasker. Men mest spennende er likevel daglighandelen, Dahls-ølet skal inn i de aller fleste større butikkene i Coop-kjeden.

- Sveits er et bra, men konservativt, ølland. Det går veldig mye på pils. Den moderne øl-revolusjonen har ennå ikke nådd dem med full kraft. Men de er absolutt nysgjerrige, forteller bryggerimester Wolfgang Lindell som skapte disse tre øltypene som den første serien i «nye» EC Dahls til reåpningen av bryggeriet i fjor.

Viste tidlig interesse

Feldsschlösschen har en posisjon som kan sammenlignes med Ringnes i Norge, og de er også eid av Carlsberg. Det er noe av grunnen til at de flere ganger har vært på besøk hos Dahls i Trondheim. De viste tidlig interesse for de tre øltypene, før de ble lansert. – Men vi ville vite at vi hadde kontroll før vi begynte å tenke på eksport, sier bryggeriambassadør Kristian Berger.

- Vi hos Dahls synes det er veldig gjevt at de vil dette, og merker på dem at de synes de er like stor stas, og at dette er noe de virkelig satser på. De tar ikke inn Dahls-ølet som hyllevarmere, sier Berger, som reiser til Sveits i forkant av lanseringen, både for å lære mer om det sveitsiske markedet og for å spre informasjon om norsk øl, Dahls og de tre spesifikke øltypene.

I Sveits fortoner Norge seg som et eksotisk ølland, og historien om erkebiskop Aslak Bolt som skapte loven om humledyrking og som har fått en IPA oppkalt etter seg, vil nok forsterke det inntrykket.

IPA er den craftsøl-typen som selger mest internasjonalt, og det er også den som er gjenstand for en annen eksportsatsing fra Dahls i høst.

Lanseres som fatøl i Sverige

Det blir sendt 20 000 liter fatøl av Bolt IPA til Sverige. I regi av Carlsberg skal tre typer crafts-øl, Bolt IPA og to andre, inn «på omgang» til svenske utesteder. Norgård føler seg trygg på at det kommer inn flere bestillinger på fatøl til Sverige. Dahls er også i konkrete forhandlinger om etablering i flere andre markeder.

- Vi registrerte at mange var skeptiske til utviklingen, redd for at vi skulle bli slukt av Carlsberg-systemet. Men det ligger sannelig også muligheter i å ha et stort apparat i ryggen. Det viser disse internasjonale åpningene, sier Erik Norgård.

Klar for eksport: Bryggeriambassadør Kristian Berger (til venstre), bryggerimester Wolfgang Lindell og daglig leder Erik Norgård i E.C. Dahls bryggeri, er godt fornøyd med den internasjonale interessen for håndverksøl brygget på Lademoen. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen