Det er ikke uvant at Trondheim Kino opplever kritikk for lydnivået på filmer, spesielt på barneforestillinger.

Men Facebook-oppdateringen til Ola Kvernberg etter kinobesøk med barna på «Karsten og Petra lager teater» søndag gjorde nok likevel større inntrykk enn vanlig.

Kvernberg er ikke hvem som helst. Han er blant landets fremste jazz-utøvere og har laget musikk til flere filmer. Blant annet vant han både Kanon- og Amanda-prisen for beste filmmusikk for «Jag etter vind» i 2013.

- Jeg er opptatt av lyd, jeg jobber med lyd hele dagen. Derfor er jeg også spesielt oppmerksom på det. Men jeg er veldig glad i kino også, og det var derfor jeg skrev Facebook-oppdatering i illsint-modus. Jeg ønsker diskusjon rundt dette, sier Kvernberg.

Det var noe galt med lyden

- Kvernberg var maksimalt uheldig. Det var noe galt med lyden på forestillingen han var på. Filmen kom i en ny versjon på torsdag, hvor scriptet var endret, dermed falt vår faste demping av lyd ut fra kjøringen i Nova 1, før dette ble oppdaget og innstilt slik det skal være, sier direktør ved Trondheim Kino, Arild Kalkvik.

- Det var godt å høre at det ikke skulle være sånn. Men det er jo ikke første gang jeg opplever ubehagelig høyt lydnivå på kino med barna. «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» og «Dyrene i Hakkebakkeskogen» er andre eksempler, sier Kvernberg, som godt kan glede seg over kunstneriske effekter på høyt lydnivå når han ser «voksne» filmer. Men dette var noe annet.

Ikke akkurat alene om opplevelsen

«Det låt som et fødselshyl via et metallrør og gjennom en ropert i 1,5 time.... Intromusikken smeller så hardt at du bare hører smertefull high-mid som kneler elementene», skrev blant annet Kvernberg, som målte desibel-nivå på oppimot 85–88 gjennom filmen på telefonen sin. Han understreker at målingen ikke var profesjonell, og at det for ham er det opplevde lydnivået som er viktig å formidle. Det var skikkelig ubehagelig, og ikke bare for de yngste.

Responsen på innlegget lot ikke vente på seg. En rekke hengte seg på, blant annet musikervenner som burde være godt vant til å vurdere lydnivå: blant dem Heidi Skjerve, Erlend Viken og Gunnhild Sundli.

- Det blir jo gjerne en «ekkokammer»-effekt på Facebook, men helt alene om å ha erfart ubehagelig lydnivå på barnefilmer er jeg tydeligvis ikke, sier Kvernberg.

Skrur lyden ned på barnefilmer

- Det er en utfordring å sette opp filmer som «Karsten og Petra lager teater» i Liv Ullmann-salen på Nova. Lyden i filmen står ikke i stil med kvaliteten på anlegget – som er på aller ypperste nivå. Generelt er lyden på norske filmer blitt veldig bra siste årene, men på enkelte barnefilmer som dette blir det kanskje ikke brukt nok tid på lydbildet. Men vi har lyst til at også Karsten og Petra-publikummet skal oppleve å se filmer i vår hovedsal, sier Kalkvik.

Som kinodirektør opplever han dobbelttrykket fra filmprodusenter som ønsker kunstnerisk korrekt lydnivå på filmene og enkelte publikummere som opplever lydnivået som for høyt. Men kinosjefen understreker at de antallet klager er mikroskopisk sett i forhold til at 800 000 er på kino hvert år i Trondheim.

- På familiefilmer skur vi lyden lavere enn produsentene anbefaler, nettopp av hensyn til barna, sier Kalkvik, som forventer stort innrykk av barnefamilier nå lørdag, som er Den store kinodagen 2017.

Oliver Dahl og Alba Ørbech-Nilssen i lekent samspill når de lager teater som Karsten og Petra. Lydnivået på Trondheim kino søndag var imidlertid ingen lek. Foto: SF Norge
Lyd-terror på barnefilm: Ola Kvernberg hadde ikke noen god opplevelse med barna på Karsten & Petra-film i helgen. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Masksimalt uheldig: Lyden var ikke skrudd riktig. Det var en beklagelig feil med lyden på forestillingen Kvernberg var på, sier direktør i Trondheim kino Arild Kalkvik. Foto: Mariann Dybdahl, Adresseavisen