- En stor del av utgiften må vi ta på vårt eget budsjett, sier Johan Börjesson, direktør på museet.

- En del av det har vi bekostet med å holde museet stengt i perioder. Vi har også måttet ta penger fra utstillingsbudsjettet, og det er ikke noe vi kan drive på med lenge, sier han.

Direktøren står på loftet i huset i Bispegata. Rundt ham står det flere plastbøtter som er blitt brukt til å fange opp regnvannet som i mange år har sivet inn gjennom de ødelagte takvinduene over overlyssalen.

Direktør ved museet, Johan Börjesson, synes det er viktig å ta vare på den gamle, fine bygningen i Bispegata. Foto: Terje Svaan

En del av vinduene er allerede byttet ut. De som står igjen har enten store sprekker, eller de har glidd ned slik at det er blitt en glipe rett ut på toppen.

Noe av vannet har også funnet sin vei inn i utstillingslokalene.

Ferdig i november

Greiner har slått sprekker i glasstakene på to av utstillingsrommene i andre etasje, der det har vært et helt vanlig syn med plastbøtter blant kunstverkene. Også sist gang dronning Sonja besøkte museet, forteller Börjesson.

- Vi startet arbeidet i mars, først med det nyeste bygget der vi rehabiliterte alle fasadeglassene. Og så startet vi her i august, sier Magne Røskaft, bygningsingeniør i Mist.

Magne Røskaft, bygningsingeniør i Mist, og direktør Johan Börjesson følger med på takarbeidet. Foto: Terje Svaan

- Stillasene rundt huset kom opp dagen før Olavsfestdagene. Heldigvis satte de opp bannerne utenpå stillasene, så det ble ikke så ille, sier Börjesson.

Roger Thorvaldsen, daglig leder for Riis Glass og metall, sier det er lang leveringstid i glassbransjen, og at arbeidet derfor har gått i rykk og napp.

- Nå er vi inne i den siste fasen, og vi håper å være ferdig i løpet av november, sier han.

Daglig leder i Riis Glass og Metall, Roger Thorvaldsen. Foto: Terje Svaan

Pris: 4,6 millioner kr

Ifølge Røskaft har arbeidet gått omtrent som planlagt, uten de store overraskelsene underveis.

- Takrenner og taket ellers er i overraskende bra tilstand, men vi ser at det er et område av taket som må tekkes på nytt. Det kan drive opp kostnadene noe, sier han.

Montør Robert Lundereng fra Riis Glass og Metall, med Nidarosdomen i bakgrunnen. Foto: Terje Svaan

Sist glasstaket ble byttet, på 1980-tallet, ble det brukt sammenhengende glass på over tre meter i hvert vindu. Denne gangen setter de inn sprosser mellom glassene, både fordi det er billigere og fordi de originale vinduene fra 1930 hadde det, forteller Røskaft.

Direktør i Museene i Sør-Trøndelag (Mist), Suzette Paasche, opplyser at renoveringen har et budsjett på 4,6 millioner kroner. Og det er omtrent der de kommer til å havne, mener Røskaft.

Montørene Robert Lundereng og Ole Jomar Størseth. Foto: Terje Svaan

0 kr i offentlig støtte

I forkant av arbeidet søkte Mist om ekstra renoveringsmidler fra stat, fylkeskommune og kommune – uten å få napp. De slapp heller ikke å betale fortausleie til kommunen for stillasene, opplyser Börjesson.

Her er montørene i ferd med å bytte ut et av glassene på taket. Foto: Terje Svaan

Bortsett fra inntil 500 000 kr i støtte fra Stiftelsen UNI, dekkes kostnaden i sin helhet over museets driftsbudsjett og av Mists egenkapital.

I Bergen bladde kommunen opp mellom 10 og 12 millioner da kunstmuseet Kode 1 trengte nytt tak.

Johan Börjesson er tydelig på at kostnaden rammer virksomheten på museet direkte.

- Dette er tiltak som publikum ikke vil se, men det handler om å ta vare på den fine, gamle bygningen, sier han.

- Dette er et flott bygg arkitektonisk, og vi har prøvd å gjøre renoveringsjobben i respekt for huset. Det synes jeg vi har lyktes med, sier Røskaft.

Les alle de siste sakene våre om Trondheim Kunstmuseum her.