- Skolenes muligheter til å vektlegge estetiske fag handler om lærernes kompetanse og utdanning. Grunnen til at vi har fått til et utvidet samarbeid med Kulturskolen i Trondheim er at vi har ansatt lærere med musikk- og kunstutdanning, sier Øystein By Rise, rektor ved Kolstad skole, en av skolene med sterk kultursatsing.

Mangler utdanning

Statistisk sentralbyrås undersøkelse av grunnskolelæreres kompetanse fra 2014 viser at nær 44 prosent av alle lærere i kunst og håndverk mangler formell utdanning i faget. For musikk var det nærmere 50 prosent. For lærere som underviser i matematikk er tallet på rundt 18 prosent.

Wenche Waagen, førstelektor ved institutt for musikk ved NTNU, mener situasjonen er kritisk med tanke på at kunstfagkompetansen har blitt svekket over mange år. Ved tusenårsskiftet ble musikk og kunst og håndverk fjernet fra den obligatoriske delen av lærerutdanningen.

Les de andre reportasjene om fraværet av estetiske fag i skolen :

- Vi får et enda større klasseskille

- Vi blir dummere uten kunst

Skolen blir for ensidig uten kreative fag

Underviser med niendeklasse-kunnskap

- Halvparten av alle musikklærere i grunnskolen underviser uten formell utdanning. De har kun sin egen niendeklasse-kunnskap. Men all forskning viser at dersom vi skal øke elevenes kunnskap i for eksempel dans og musikk må vi ha høyt kvalifiserte lærere. De må både være utøvende og teoretikere, sier Waagen.

- Halvparten av alle musikklærere i grunnskolen underviser uten formell utdanning. De har kun sin egen niendeklasse-kunnskap, sier Wenche Waagen, førstelektor ved institutt for musikk ved NTNU Foto: Morten Antonsen

Hun tror det er nødvendig å benytte seg av kompetansen ved kulturskolene i langt større grad.

Kulturskoletilbud til alle?

- 85 prosent av alle som underviser ved kulturskolene har mastergrad eller annen høyere utdanning. Derfor bør vi gi alle første- og andreklassinger et kulturskoletilbud. På den måten sørger vi for at alle barn får en lik grunnutdanning i kunstfag, sier Waagen.

- Alle skjønner at lærere som underviser i matematikk bør ha kvalifikasjoner i faget. Men vi mangler en forståelse for at musikk og kunst og håndverk er kunnskapsfag på lik linje med matte og naturfag, sier Odd Håpnes, leder for Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.

Han mener det må en holdningsendring og en handlingsendring til for å få landets styrende organer til å forstå at kunstfag ikke er hobbyfag, men at det er en viktig del av barns grunnkompetanse. Tidligere i år kom kunnskapsministeren med en pott på 30 millioner kroner til videreutdanning av lærere i praktiske og estetiske fag. Det monner ikke, mener Håpnes.

Kunstfagene har ikke samme status

- Vi har et stort etterslep når det gjelder å styrke lærernes kompetanse, derfor er ikke 30 millioner spesielt mye. Dessuten handler det om de grunnleggende holdningene til slike fag. All testingen i regning, lesing og skriving har forverret situasjonen for kunstfagene. Kunst og musikk blir ikke verdsatt i samme grad, de har ikke samme status, sier Håpnes.

Politisk rådgiver i Kunnskapdsdepartementet, Hannah Atic, skriver i en e-post til Adresseavisen at de vil styrke kunst- og kulturdimensjonen i skolen, og at de er i gang med å lage en plan for hvordan vi kan styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen ytterligere, og hvordan de skal få bedre kvalifiserte lærere slik at elevene lærer mer.

- Alle lærere trenger kunstfagutdanning

Tone Pernille Østern er professor i kunstfagdidaktikk ved institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun mener alle lærere i grunnskolen trenger kunstfag som musikk, kunst og håndverk, dans, drama og film i sin utdannelse.

Tone Pernille Østern (t.v) er professor i kunstfagdidaktikk ved institutt for lærerutdanning ved NTNU og underviser fremtidens lærere. Hun mener alle lærere trenger kunstfaglig utdanning.

- Kunstfagene trenger faglige kompetente kunstlærere for å kunne realisere mulighetene som ligger i det å oppleve og forstå med sansene våre. Det handler om å skape et profesjonsfellesskap som forstår kunstfagenes potensial, og som ser at skolen er samfunnets største kultursenter, sier Østern.

Les kommentaren: Gi ungene makramé