- Under slike arrangement treffer hotellene en annen målgruppe enn den de har til vanlig, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

- Det er ikke så veldig overraskende at prisene øker når det kommer mye folk til byen. De lojale kundene blir ikke så skadelidende, og hotellene tjener ekstra penger uten at det går utover langsiktighet, sier hun.

Adresseavisen har undersøkt prisene for hotellrom i sentrum under Trondheim Rocks 2. og 3. juni til neste år. Festivalen har headlinere som Iron Maiden og Volbeat, og har solgt bra med billetter. Mange av dem som kommer til byen er tilreisende, ifølge festivalen.

Flere av hotellene nærmer seg utsolgt, og det er heller ikke så mange dobbeltrom å oppdrive. Noen hoteller krever at du booker minimum to netter.

Festivalsommeren i Trondheim gir penger i kassa. Hver festivaldeltaker legger igjen over 3000 kroner i byen, anslår rapport.

Fra 1550 til 2500 kr

Det billigste enkeltrommet vi har greid å finne, er Thon Hotell Nidaros til 1554 kroner for én natt. På Scandic Bakklandet er prisen 1980 kroner (ved forhåndsbetaling), Clarion Collection Bakeriet 2014 kroner og Clarion Congress Brattøra 2128 kroner.

På Clarion Collection Bakeriet er prisen 2014 kroner for en natt i samme periode.

Det dyreste i vår undersøkelse er Thon Hotell Prinsen som vil ha 2495 kroner for én natt.

Gjennomsnittsprisen for de 11 hotellene vi har undersøkt, er 1954 kroner.

Det er mer enn dobbelt så mye som gjennomsnittsprisen i Trondheim så langt i år, som ligger på litt over 900 kroner, ifølge reiselivsdirektør May Britt Hansen i Visit Trondheim.

Tar pulsen på markedet

- Det er vanlig at prisene ligger på det nivået når det er store eventer i Trondheim, som RBK-kamper eller konserten med Robbie Williams. Prisene tar pulsen på markedet. Når det er rift om et gode, går prisene opp, sier Hansen.

May Britt Hansen, reiselivsdirektør i Visit Trondheim.

Hos de største hotellene er prissettingen styrt av algoritmer som justeres pris etter pågang, sier professor Silkoset. Den samme algoritmen som styrer flyprisene. Samtidig er det viktig at prisene verken er for høye eller for lave.

- Vi snakker om forventede terskler og såkalte terskelverdier. Blir prisene for høye, føles det urettferdig. Er prisene for lave, forventer kundene dårlig kvalitet. I tillegg handler det om betalingsevnen til målgruppa, sier Silkoset.

Forventer lavere priser

- Vi er glad for å få økte gjestedøgn i regionen, det er noe vi jobber aktivt med, sier Petra Sestak, reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv AS.

Petra Sestak, reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv AS.

Selv om prisene er høye, er gjennomsnittsprisen for hotell i Trondheim lavere enn i storbyer som Oslo, Bergen og Tromsø. Det er en utfordring for bransjen, sier May Britt Hansen.

- Generelt er prisene i Trondheim utfordrende gjennom hele året. Næringa vår trenger å utnytte den kommersielle verdien av arrangementer som kommer til byen, sier hun.

Selv om det er en forventning om at hotellprisene i Norge vil øke, tror reisebyrået Berg-Hansen på en omvendt kurve for Trondheim.

- Prisene i Trondheim har holdt seg stabile over en lengre periode. Når Hotel Britannia åpner dørene igjen i 2019 etter oppussingen, vil det tilføre mer kapasitet til byen og dermed forventer vi et lavere prisnivå, sier daglig leder Line Merethe Viggen.