Orkestret har siden sist onsdag vært samlet i Trondheim for å øve på åpningskonserten på Barokkfest 2018 mandag kveld.
- Det har vært denne årlige samlingen på festivalen orkestret har hatt, men med det gledelige bidraget fra Talent Norge kan vi satse bredere, sier leder av Barokkfest Martin Wåhlberg. Han drifter Ungdommens Symfoniorkester sammen med Erik Høsøien.
Guttene nådde ikke opp denne gangen
Orkestret fulle navn er Ungdommens Barokkorkester – Nordic Baroc Orchestra. Og det er heller ikke bare fra Norden medlemmene kommer. 12 av 18 som er rekruttert denne gangen er fra Norden, resten fra så forskjellige kanter av verden som Spania, Russland og Mexico.
Dette er teknolighovedstadens nye eksportartikkel
Tidligmusikk er en vid sjanger. Hvilke instrumenter som er med og antallet musikere varierer fra konsert til konsert, avhengig av repertoarer som velges. På denne konserten er samtlige 18 musikere jenter.
- Sånn ble det denne gangen. Vi hadde en rekke musikere på audition. Vi valgte de beste, og guttene nådde ikke opp, sier Wåhlberg.
Jevnlige samlinger i Trondheim
Barokkmiljøet er ikke veldig stort, men det er internasjonalt – og det er svært høyt nivå på utøverne, også de norske. Wåhlberg og Høsøien driver det profesjonelle orkestret Trondheim Barokk, og ser på Ungdommens Barokkorkester som en viktig rekrutteringsarena, samtidig som det forsterker Trondheims posisjon i det norske miljøet for tidligmusikk. Nivået er høyt, og med den nye helårlige satsingen vil det bli enda høyere. Høsøien vil være prosjektleder for den nye satsingen.
- Ambisjonen er å samle 5–6 unge musikere til jevnlige samlinger i Trondheim gjennom et semester, med de ypperste lærerkreftene, sier Wåhlberg.
Bergen sto på hodet da byen ble europeisk kulturhovedstad. Nå bør Trondheim følge etter
- Vi har høye forventninger til denne satsingen. Dette er musikere på et høyt nivå, og ambisjonene er internasjonale. Det er svært spennende, sier daglig leder i Talent Norge Maria Mediaas Jørstad, som har vært i dialog med kreftene bak Ungdommens Barokkorkester siden fjorårets Barokkfestivalen.
Skal inn i flere trønderske prosjekter
Talent Norge ble initiert av daværende kulturminister Thorhild Widvei i 2013, som et instrument for å løfte de største kulturtalentene ytterligere opp. Midler fra Talent Norge betinger at satsingen allerede har støtte fra minst én privat sponsor.
I Midt-Norge er Talent Norge, i mange tilfelle i samarbeid med Sparebank 1 SMN, godt i gang med prosjektene JazZtipendiat, Hilmartalentet og FilmLab, i regi av henholdsvis Trondheim Jazzorkester, Hilmarfestivalen og Midtnorsk Filmsenter.
- Vi er i dialog med flere spennende trønderske prosjekter. Vi er tett på og grundig med hvert enkelt prosjekt, sier Jørstad.
Store forventninger til den nye kulturministeren
Ungdommens Barokkorkester har hatt treårig støtte fra Kavlifondet i Bergen, og fra i år fra Sparebankstiftelsen DNB. dette toppes av midlene fra Talent Norge – Men vi er ikke helt i mål med finansieringen av prosjektet vårt, så det hadde vært svært flott om vi også fikk noen lokale sponsorer med på laget, sier Wåhlberg og Høsøien.
Barokk opera og triumfer
Mandagens åpningskonsert i Frimurerlogen er en god mulighet til å sjekke kvaliteten i Ungdommens Barokkorkester. Sammen med sangsolist Marianne-Beate Kielland og den franske fiolinisten / dirigenten Patrick Cohën-Akenine skal de fremføre verk av den franske barokkomponisten Rameau.
Også utover festivalen blir det mye barokkopera denne gangen. Blant annet holder barokkoperaens kanskje største stjerne, den svenske mezzosopranen Ann Hallenberg konsert med Trondheim Barokk, der hun blant annet fremfører verker som var på repertoaret til barokkens store kastratsanger Farinelli.
Kort og godt på Minimalen
Trondheim Barokk og søsterfestivalen Spor pågår hele denne uka, på en rekke arenaer. Felles overskrift på begge festivalene er «Triumf», et begrep som blir speilet på forskjellig, men gjennomført barokt vis, fra elskerencaesar og andre romerske triumfatrer, via Shakespeare og Bach, til slaver og dronninger.