Svenske Ann Hallenberg har over 200 reisedøgn i året, mest i Europa, og av og til noen turer til USA. Japan står for tur. Hittil i år har hun hatt konserter i Saltzburg, Wien, Sevilla, Madrid, Amsterdam, og nå er hun i Trondheim.

Les også: Ungdomsorkestret får millionstøtte

Nordens barokkdronning

- Hun er en av de største operasolistene på den internasjonale barokkscenen for tiden og blir kalt Nordens barokkdronning, forteller Martin Wåhlberg, leder for Barokkfestivalen i Trondheim, og tilføyer at mange sammenligner henne med Jussi Björling.

Selv er hun opptatt av å holde føttene godt plantet på jorda, og sier hun fortsatt blir litt småskremt av sin egen karriere.

- Jeg har holdt på med dette i 25 år og ble uteksaminert fra operaskolen i 1994. Og ett av mine viktigste karrieresteg var da jeg fikk en rolle ved Den Norske Opera i Oslo i 1998, i «Italienerinnen i Algerie». Det var et viktig punkt i min karriere, og siden har det gått sakte, men sikkert fremover, sier Hallenberg. Allerede som seksåring bestemte hun seg for å bli operasanger. En tv-sendt operette grep henne fullstendig.

Påvirket av tv-reportasje

- Jeg er virkelig et eksempel på hvordan mediene påvirker oss, for dette fikk betydning for hele mitt yrkesvalg. Det var da opera festet seg hos meg, og slik ble det faktisk, sier Hallenberg.

Torsdag holder hun solokonsert med orkester i Frimurerlogen og byr på et program med en rekke kjente arier for mezzosopraner.

- Det blir «top of the pops» fra barokken. Det blir Händel, Vivaldi, og noe fra filmen «Firanelli» og sikter til et repertoar som ble skrevet for de italienske kastratsangerne på 1700-tallet, deriblant Firanelli.

- For en mezzosopran ligger kastratsangen veldig bra til, og midt i vårt stemmeregister. Og for meg har det blitt noe av det jeg aller helst gjør, men det er veldig krevende. Kastratsang var jo i sin tid en konstruksjon som ga sangerne kvaliteter de egentlig ikke skulle ha, forteller Hallenberg og sikter til at kastratsangerne fikk mannens sterke lungevolum, en ung gutts høye røst, og en stemme som bar i langt større grad.

Les også: Barokkorkestret i internasjonal flyt

Krevende pusteøvelse

- Dette har ført til en rekke lange fraser der du må trekke pusten ekstremt dypt, ellers kommer man seg ikke gjennom dette. Komponistene skrev jo for disse stemmene, og dermed finnes det ikke mulighet for å puste noe sted, sier hun smilende.

Hun veksler mellom å romantikken og barokken. Synger alt fra Vivaldi, Händel og Vivaldi, men har også beveget seg mot Mahler.

Trener som en idrettsutøver

- Stemmen min har jo modnes og utviklet seg, det er jo en muskel. Jeg trener mine muskler på linje med en idrettsutøver, og jeg blir bedre og bedre. Nå kan stemmen min dras lengre og høyere enn hva jeg kunne før, derfor beveger jeg meg nå inn i et noe tyngre repertoar, sier operastjernen.

Et 40-talls plateinnspillinger har det blitt så langt i karrieren, deriblant fire soloalbum. Hun er den klassiske kvinnelige utøveren med flest plateinnspillinger i verden.

- Det er veldig morsomt, og det har ført til to international opera awards, og jeg har vært nominert på BBC sin operaliste. Den klassiske platebransjen er jo smal, men det er veldig artig å bli lagt merke til og nå ut til så mange, avslutter hun.

Les også: Topper formen som Petter Northug

Torsdag holder Ann Hallenberg solokonsert med orkester i Frimurerlogen og byr på et program med en rekke kjente arier for mezzosopraner. Foto: Håvard Jensen
Den verdenskjente mezzosopranen Ann Hallenberg veksler mellom romantikken og barokken. Hun synger alt fra Vivaldi, Händel og Vivaldi, men har også beveget seg mot Mahler. Foto: Håvard Jensen