Forfatterens forrige, elleville og eksperimenterende roman «Visit from the Goon Squad» («Bølle på døra» på norsk) fra 2011 ble hedret med Pulitzerprisen. Årets bok er mer realistisk, en filmatisk opplevelse fra et Amerika i økonomisk depresjon til krig. Et mektig researcharbeid ligger i bunn av romanen.

Den gangen det var mennene som var deilige og fristende

Sterkt om å finne sin egen seksualitet og Gud i naturen

Åpningsscenen foregår hjemme hos nattklubbeieren og gangsteren Dexter Styles ved vannkanten av det formidable huset på Manhattan Beach. Eddie Kerrigan har tatt med sin 11-årige datter Anna som en buffer i håp om å få illegalt arbeid. Han mangler penger til den dyre rullestolen den yngre datteren behøver, den vakre og sterkt funksjonhemmede Lydia. Eddie får i oppdrag å sjekke spillebulene og det gir en faretruende innsikt i mafiasyndikatet.

Det er disse tre personene romanens akse skal dreie seg rundt og et båthus i Brooklyn skal besegle deres framtid, liv og død.

Mangfoldig utforsking av språk og sex

Supernifs, original og uforutsigbar

Anna, nå 19 år, får jobb i krigsindustrien, etterhvert som dykker med reparasjon av skipsskrog og propeller. Et mannsyrke som hun må kjempe for å få, ikke uten farer. Eddie er forsvunnet, Dexter ser forholdet begynner å ramle sammen, men møter igjen Anna som voksen og det får følger på mange vis.

Dette er en meget kort oppsummering av en praktfull roman på 464 sider. Språklig er Egan i elitedivisjonen (noe også oversetteren har formidlet på beste vis), med metaforrike setninger som f.eks: «Beth Berringer hadde det klassiske fugleskremselfjeset: et inntørket delta av sprekker og sidedaler, forbundet med de instinktivt glefsende kjevene til en dobermann.»

Det kryr av både interessante og fordervete bipersoner i romanen:lumske fagforeningsmenn, småkjeltringer, drankere, junkies, smiskere og våpenkyndige, i leiegårder i Brooklyn med italienere, polakker og jøder. Om Brianna, Eddies tre år eldre, utsvevende søster heter det: «Hun lignet en fin bil med en skjødesløs eier som skamkjørte den.»

Det er egentlig som en opprivende atskillelse å forlate en så briljant, skarp og underholdende roman.

Anmeldt av STEIN ROLL