- Jeg vil ikke være noen oppvigler, men jeg ble irritert da jeg fikk beskjeden, sier Britt Solemsløkk Helgemo.

Ettersom hun liker Trondheim Concerts på Facebook fikk hun tilbud om å forhåndskjøpe billetter til den planlagte konserten med Robert Plant i Trondheim. Det slo hun til på.

Like etterpå kom beskjeden om at det ordinære salget var utsatt – og noen dager senere ble det klart at hele Plants Skandinavia-turné var avlyst, inkludert konserten som skulle være på Sverresborg 9. august.

Britt Solemsløkk Helgemo kjøpte billetter til hele familien, og betalte dermed 242 kroner i serviceavgift og porto. Disse pengene har hun ikke fått tilbake.

Denne uka fikk billettkjøperne pengene tilbake – minus serviceavgift på 40 kroner pr. billett og porto på 42 kroner. Det er det mange som irriterer seg over.

Solemsløkk Helgemo hadde kjøpt billetter til seg selv, mannen og de tre barna, og er dermed blitt trukket for 242 kroner i serviceavgift og porto.

Stusser over praksisen

- Det er ikke så mye penger, men jeg stusser over praksisen. Via arrangørens Facebook-sider fikk man inntrykk av å tilhøre en ekslusiv klubb som fikk kjøpe billetter før alle andre. Det er ingen som ønsker å tape penger fordi man har vært så heldig å ha fått tak i billetter, sier Solemsløkk Helgemo.

- Neste gang vet jeg ikke om jeg vil være like kjapp, sier hun.

Tommy M. Sletvold var også tidlig ute med å kjøpe billetter til seg selv og kona. Han fikk tilbake 122 kroner mindre enn han la ut. Selv om han er mest skuffet over at konserten ble avlyst, synes han det er surt å måtte betale for en vare han aldri får.

- Vi ble hausset opp som en privilegert gruppe som fikk kjøpe billetter før alle andre, og så blir det kostnader av det i stedet. Det føles feil. Jeg kommer til å være mer forsiktig med å kjøpe billetter av Ticketmaster etter dette, sier Sletvold.

- Føler meg lurt

Sletvold forteller at den eneste måten å få tak i billettene på, var som en postforsendelse. Porto kom derfor i tillegg. Han understreker at tilliten til Trondheim Concerts (TC) ikke er svekket.

- Jeg har litt blandede følelser, men samtidig veldig sans for det TC har fått til i Trondheim. Det har vært en ganske svart konsertby uten dem, sier Sletvold.

Bård Ebbesen kjøpte fire billetter, og måtte ut med 202 kroner i serviceavgift og porto, penger han nå ikke får tilbake. Dårlig stil og irriterende, synes han.

- Jeg betalte for en vare, og så viser det seg at den ikke eksisterer. Noen sitter igjen med pengene, og jeg føler meg lurt, sier Ebbesen. Han sier frustrasjonen trolig er farget av skuffelsen over at konserten ble avlyst, men at han kommer til å kjøpe billetter igjen hvis det blir ny Plant-konsert i Trondheim.

- Men da kommer jeg ikke til å stå først i køa, men heller se an litt.

TC: - Jobber med løsning

Daglig leder for Trondheim Concerts Kristian Digre sier de har vært i kontakt med Ticketmaster i et forsøk på å finne en løsning, men at de ennå ikke har lyktes.

Daglig leder for Trondheim Concerts Kristian Digre sier de jobber med å finne en løsning der overskuddet av billettsalget tilbakebetales.

- Vi ønsker ikke at noen skal sitte igjen med fortjeneste på en avlyst konsert, og vi har prøvd å finne en løsning der overskuddet tilbakebetales. Det har vi ikke greid ennå. Ticketmaster har hatt kostnader knyttet til transaksjonene og kan ikke bli økonomisk skadelidende, og Trondheim Concerts kan ikke bære hele kostnaden alene, sier Digre.

Minst 100 000 kr

Han sier det ble forhåndssolgt om lag 2000 billetter, og bekrefter at serviceavgift og porto utgjør til sammen i overkant av 100 000 kroner.

- Vi har forståelse for at de som kjøpte billett er misfornøyde, og vi ønsker å gjøre den økonomiske skaden minst mulig for alle. Dette er en sak vi ikke er ferdig med ennå, sier Digre, som oppfordrer dem som ønsker penger tilbake om å ta kontakt med Trondheim Concerts på mail.

Jurist og leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, sier til Adresseavisen at man ved avlysning i utgangspunktet har rett til alle pengene tilbake, hvis ikke selskapet har tatt forbehold i forkant. Det har Ticketmaster gjort gjennom sine kjøpsbetingelser, sier Digre.

Jurist og leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst. Foto: HALVOR NJERVE

Ticketmaster har ikke svart på Adresseavisens henvendelser.

Fikk du med deg denne? Kulturministeren mener Trøndelag har et kjempepotensial de ikke klarer å få ut