Han drømte om å bli fiolinist, men slet seg ut gjennom et langt liv i gruva, i lange perioder som eneforsørger for en betydelig ungeflokk.

Nå har Edvin Røstens liv blitt en teaterforestilling, formidlet av barnebarnet. Det er en nydelig liten forestilling, fint balansert mellom latter og tårer, mellom det sagte og det uutalte, mellom fakta og spekulasjoner, mellom tekst, kroppspråk og musikk.

Evy forteller historien henvendt direkte til publikum, mens eminente Gjermund Larsen legger seg under, som utdypende stemningsbærer med sin fiolin. Av og til med tydelige melodilinjer, av og til blandes han konkret inn i handlingen.

Handlingen følger Edvin Røstens liv, fra fødsel til død. Han vokste opp i Folldal på 20- og 30-tallet, som en av en ungeflokk på ti, og endte sitt liv i et annet gruvesamfunn med et anseelig antall etterkommere.

Faren drev gård og jobbet dessuten i gruven i Folldal, Edvin var «bare» gruvearbeider. Etter krigen jobbet han på Svalbard i fire år, med kone og to barn hjemme. Så gjorde enkel utregning av sannsynlig unnfangselsøyeblikk for barn nummer tre at ekteskapet sprakk. Edvin var med på byggingen av Elgeseter bru i Trondheim, før han endte i Malm med kone nummer to og enda flere barn.

Evy Kasseth Røsten har vist tydelig at hun er opptatt av hvor hun kommer fra. Hennes hovedprosjekt er «Eplene i Messehagen», det storslåtte spelet i Malm der klasseforskjeller i et gruvesamfunn er hovedtema.

Om «Eplene i messehagen» er det store sveipet over gruveeventyret i Malm, er «Farfarfortellinger» det lille og tette. Evy spiller seg selv i sin etterforsking av hemmelighetene i livet til hennes høyt elskede farfar Edvin Røsten. Hun spiller også noen andre roller, blant annet en grandonkel og en grandtante som hun jevnlig ber korrigere handlingen i perioder det råder usikkerhet om. Usikkerheten blir ikke mindre når de blander seg inn.

Et lokalt kor bidrar med vemodig gruvesolidarisk stemning på tampen av hver forestilling. Evy er på scenen hele tiden, det er også Gjermund Larsen og hans fiolin. For ikke å snakke om et betydelig antall gamle kofferter. De er ikke bare stilige kulisser, de fleste av dem har et innhold som kommer til bruk i løpet av forestillingen. Imponerende at Evy til enhver tid vet hvilke kofferter som rommer hva!

Koffertene er plassert foran en digital vegg dominert av ymse papirer fra Edvind Røstens liv, men som også får ytterligere liv gjennom forestillingen.

Man kan innvende at forestillingen har med «litt av alt». Den er ikke klart spisset mot enten gruvearbeideres vilkår eller mer allment om skjulte familiehemmeligheter; men om begge deler - og dessuten litt om krigen i Folldal, litt om en eldre mann som strikker veldig mye, litt om en ukjent bror i Leksvik, litt om krokanrull, litt om potetplukking...

Dette er ikke bare en svakhet, men like mye en styrke for forestillingen. Det handler om et menneske, med mange gode og noen dårlige sider, en som opplevde svik og som svek selv, konflikt og forsoning, livet i all sin bredde. Det er en historie om Norge i en brytningstid, men også om både menneskelig solidaritet og skrøpelighet i all sin tidløshet. «Enn om det var vår besteforeldrene det skulle blitt laget teater av», overhørte jeg noen si på vei ut fra generalprøven som denne anmeldelsen er skrevet på grunlag av. Underforstått at finnes oppturer, nedturer og saftige hemmeligheter i de fleste liv. Men heldige er de familier som får utlevert sine hemmeligheter på en så elegant og hjertevarm måte som dette.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL

«Farfarfortellinger» er på turné i Trøndelag fra 1. mars til 22. mars - i samarbeid med lokale kor på hvert spillested. 15. og 16. mars vises forestillingen i Verkstedhallen i Trondheim.

Personlig og gripende: Evy Kasseth Røsten og Gjermund Larsen er (stort sett) alene på scenen gjennom den tette og flotte forestillingen «Farfarfortellinger». Foto: Merete Haseth
Kofferter som forteller historier: Scenografien i «Farfarfortellinger» domineres av gamle kofferter. Evy Kasseth Røsten holder på imponerende vis oversikt over innholdet i hver enkelt av dem. Foto: Merete Haseth