- «Trondheimsreisen» har internasjonalt potensial. Ikke som pengemaskin, men det er en film som vil kunne leve et rikt festivalliv i mange land, mener filmens produsent Dag Hoel.

Den historiske dokumentaren, om Trondheim fra starten av 1900-tallet fram til og med 1980-tallet, var en stor suksess under Kosmorama med over 9000 seere. Fredag hadde den ordinær kinopremiere, og ble den mest sette filmen på Trondheim Kino i helga. Ytterligere 3156 publikummere så filmen, flere enn for eksempel «Tomb Raider».

KOMMENTAR: Herlig lokal filmtriumf

- Det er en solid fortelling som står seg godt, som et eksempel på hvordan mennesket har skapt seg et liv og en by i løpet av 100 år. Tematikken er overførbar og relevant i mange andre land, jeg er sikker på at den kan bli sett og likt mange steder i verden, sier Hoel, som forteller at den engelske tittelen vil bli det mer stedsnøytrale «Home Town – Stories from a Country».

Prosessen med å selge filmen til utlandet har akkurat startet, og Hoel regner med at det kan bli internasjonal lansering i løpet av høsten.

Mer for utlendinger enn bergensere

- Hele tiden har vi hatt i bakhodet at dette er en film som kan gjøre det bedre på utenlandske festivaler enn i andre norske byer, sier filmens regissør Magnus Skatvold. Han tror filmen ikke vil oppfattes som lokal i utlandet, men mer som en historie om en hvilken som helst skandinavisk by.

- De vil nok se på filmen som eksotisk og ikke være forutinntatte som folk fra eksempelvis Bergen eller Molde. Selv ville jeg hatt mer lyst til å se en film om Trieste eller Dresden, enn en film om Bergen, mener Skatvold.

LES ANMELDELSEN: Et herlig trondhjemsk overblikk

Han er likevel overrasket over hvor mange gode tilbakemeldinger han har fått fra folk som har sett filmen uten å ha et sterkt forhold til Trondheim.

- Det forteller vel at den blir sett som noe mer enn et byportrett, mer som en større historie om Norge og Skandinavia, tror han.

Større suksess enn ventet

- Suksessen er mye større enn vi kalkulerte med, sier Elisabeth Rønning. Hun er daglig leder i filmens distributør Storytelling Media, Trondheim kinos eget distribusjonsselskap. Som distributør fakturerer de kinoer etter en prosentsats per visning. Inntekten deles mellom distributør og rettighetshaver, som i «Trondheimsreisen» sitt tilfelle er produsent Dag Hoel.

Rønning forteller at etterspørselen selvsagt er størst i Midt-Norge, men at flere og flere kinoer også andre steder nå booker filmen. Allerede er den vist blant annet i Tromsø.

- Vi jobber med spesialvisninger i Oslo og Bergen, og har allerede satt opp visninger på steder som Mo i Rana og Hamar, forteller Rønning. Hun mener det er en film som også egner seg til bruk på andre arenaer i lang tid framover, med visninger på skoler og på eldresenter som åpenbare eksempler.

Storytelling forvalter også rettighetene på sikt, og tar sikte på lansering både på fysiske formater og digitale nedlastingsplattformer til høsten.

- Hyggelige tall

- Om man virkelig vil tjene penger, bør man holde på med andre ting enn dokumentarfilm. Men det er hyggelig tall så langt, det kan jeg si, opplyser Dag Hoel.

- Mottakelsen har vært overveldende, og bidratt til nysgjerrighet og større interesse. Begeistringen smitter, og så ruller det videre. Det blir interessant å se hvor langt bølgen rekker, sier Hoel, som minner om at Oslo er den største trønderbyen utenom Trondheim.

Han tror suksesshistorier er med på å gi miljøet en selvtillitsboost. Man får følelsen av å være god av å lage noe som fungerer og når ut. Hoel mener det i senere år har vokst fram en samarbeidstankegang på tvers av sektorer, og at dette er helt sentralt for å kunne lykkes.

- Produksjonsmiljøene, akademia, kinoen og Kosmorama samarbeider i dag svært godt, slik var det ikke før. Dette tjener alle på, og får oss til å stå mye sterkere som filmregion. Alle aktørene kjenner på et eierskap, og det er lovende for tiden som kommer, sier Hoel.

Får plass og tid på kino

- Svært mange jeg snakker med, spør hvor lenge «Trondheimsreisen» skal gå på kino, sier Arild Kalkvik, administrerende direktør ved Trondheim Kino.

- Vi er villige til å gi den plass og tid, det er en tidløs film som kan gå lenge. Sånn sett er det ikke en film som er avhengig av en sterk åpningshelg, men det er veldig gledelig å se publikumstallene fra helga.

Kalkvik forteller at filmen har fått et overraskende bredt nedslagsfelt, langt forbi den eldre garde.

- Flere generasjoner ønsker å se den i lag, og bruker kinoen som en sosial arena – noe som er kinoens styrke.

Stolt og lettet

Regissør Magnus Skatvold håper også at filmen bidrar til å sette det lille produksjonsselskapet Spætt på kartet. Arkivdokumentar er en sjelden sjanger i Norge, det er særlig et britisk fenomen.

- Nå viser vi at det er en form vi mestrer, og personlig håper jeg å kunne lage flere lignende ting, sier Skatvold. Han tror suksessen kaster mer av seg i form av oppmerksomhet enn i kroner og øre.

- Vi har investert tid og arbeidskraft, den økonomiske risikoen er det andre som har tatt, sier Skatvold.

Han forteller at det har vært gode dager siden premieren, dagen all innsats var rettet inn mot. Liv Ullmanns tilstedeværelse, sterk anmeldelse i Adresseavisen og skryt fra publikum gjorde ham ti kilo lettere.

- Du blir jo stolt. Jeg kunne ikke drømt om en slik mottakelse. Det er en «once in a lifetime»-opplevelse å få til noe sånt i hjembyen sin, sier Skatvold.

Dag Hoel (t.h.) er produsent for «Trondheimsreisen», og har tro på at filmen kan få et godt festivalliv i utlandet. her med Kosmorama-direktør Silje Engeness. Foto: Morten Antonsen
- Selv ville jeg hatt mer lyst til å se en film om Trieste eller Dresden, enn en film om Bergen, mener regissør Magnus Skatvold. Foto: Håvard Jensen
Elisabeth Rønning, daglig leder i distribusjonsselskapet Storytelling Media. Foto: Adresseavisen, Christine Schefte
- Vi skal gi «Trondheimsreisen» plass og tid, det er en tidløs film som kan gå lenge, sier kinodirektør Arild Kalkvik. Foto: Mariann Dybdahl