Man kan nok si at det har gått en smule inflasjon i plagete etterforskere i krimmens verden. Det er knapt grenser for hvilke problemer forfatterne utsetter dem for, narkomani, alkoholisme, psykiske lidelser og det som nesten verre er.

Det er tidvis at man som leser undrer seg over hvordan de får stablet seg gjennom bøkene og løst sakene. Men akkurat der kommer de stort sett alltid i mål.

Thorkild Aske, hovedpersonen i Heine Bakkeids nye krim, «Møt meg i paradis,» er nettopp en slik etterforsker, han har blant annet forsøkt å ta livet sitt. To ganger. Noen lesere vil huske ham fra Bakkeids krimdebut, «Jeg skal savne deg i morgen.» Denne gangen har han så vidt karret seg på beina, da han får i oppdrag å være konsulent for en bestselgende krimforfatter, Milla Lind. Hennes nye roman skal handle om en sak med rot i virkeligheten, der to unge jenter forsvant. I den forbindelse ønsker hun hjelp av Bakkeid til å se gjennom etterforskningsdokumenter og annet med en politimanns blikk.

Fortellerperspektivet veksler mellom Bakkeid og den ene, forsvunne jenta. Det viser seg raskt at Milla ikke har tegnet opp hele bildet for Aske. Bakkeid skriver godt, spesielt Thorkild Aske trer tydelig fram. Ikke bare som en plaget mann, han har også snert i replikkene og snubler gjennom boka med en underfundig lakonisk humor, som kler så vel ham selv som historien. Romanen er også spennende, med en jevn og fin stigning. Måten han forteller historien på fungerer også godt, forfatteren får til dette med å veksle mellom to synsvinkler på en sømløs måte, det er et driv over boka som er langt over de fleste andre krimromaner.

LES OGSÅ: Fascinerende fra Trondheims kriminelle fortid

LES OGSÅ Mørk spenning fra Island

Kanskje blir den litt springende, det er mange temaer Bakkeid vil ha med - forsvunne personer, psykiske problemer, sjalusi - noen av disse blir vel overfladisk behandlet. Men i sum er dette en mer enn vellykket krim, tidvis er den riktig så god, og definitivt av de bedre som har kommet ut så langt i år.

Les også: En knockout av en krim

Les også: En strålende avslutning

Anmeldt av ØRJAN GREIFF JOHNSEN

Foto: Britt Eirin Johansen