Frode Granhus døde brått på sensommeren 2017. På det tidspunktet hadde han levert fra seg første utkast til sin sjette spenningsbok med lensmann Rino Carlsen i Reine i Lofoten. Nå er boka ferdigstilt i samarbeid mellom hans to redaktører, og den gjør på ingen måte skam på sine fine forgjengere.

Granhus skapte sitt eget krimunivers i det spesielle miljøet i Lofoten, og fikk en fast leserskare, også mange internasjonale lesere. Fjellet, havet og været spilte en stor rolle i Granhus' litterære univers, men desidert viktigst var likevel menneskene som lever i værharde og bortgjemte fiskevær. Det er både varme relasjoner og seiglivet fiendskap i Granhus' persongalleri.

LES OGSÅ: Fascinerende fra Trondheims kriminelle fortid

LES OGSÅ Mørk spenning fra Island

Fortidens synder har en sterk tendens til å dukke opp når det skjer ugjerninger i moderne tid. Sånn er det også i «Forsvinningen», der hovedhistorien er 45 år gammel. En elleve år gammel jente forsvant sporløst 17. mai 1972. Den for lengst pensjonerte gammel-lensmannen Berger Falch begynner å rote i den gamle saken som han aldri helt har klart å bli kvitt.

Så skjer det ting - på flere fronter. Berger jobber med denne saken, ny-lensmann Rino med en annen gammel sak. Leseren skjønner at ting har sammenheng, men etterforskningen er lenge adskilt. Det er mange slags hemmeligheter skjult bak vindskeive skur, kjellere og båthus.

Granhus' bøker og plott har hatt en tendens til å minne litt om hverandre. Men det er flere friske innfallsporter her, blant annet en gjeng smalfilmere som var særdeles aktive på 70-tallet. Med en så gammel sak er også mange av vitnene å finne på sykehjem og ikke helt påskrudde i enhver situasjon.

Historien ender høydramatisk, og det blir en slags konklusjon for flere av seriens hovedpersoner. «Forsvinningen» er en logisk avslutning på en unik norsk krimserie. 52 år gamle Frode Granhus hadde mye ugjort, vi skulle gjerne opplevd flere romaner fra hans hånd. Trøsten må være at han rakk å skrive seg solid inn i norsk krimhistorie.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL