Det sies heller ikke rett ut i presseskrivet som følger Highasakites nye singel, men alt fra juridisk konflikt til nye pressebilder med kun Ingrid Helene Håvik og Trond Bersu, tyder på at Highasakite fra nå av er å regne som en duo. Dermed er de tilbake til start, da de samme to startet bandet i 2011.

Singelen er produsert av Bersu, et ledd i et ønske om å ta låten tilbake til utgangspunktet. Dette faller inn i rekka med tegn på at dette er et slags «back to basics». Et steg bort fra showbiz, og mot øvingsrommet. Mot kjernen og den opprinnelige følelsen rundt låtskriving. Om dette markerer en slags ny start, skjer det ikke i form av en eksplosiv programerklæring, men heller en lavmælt ballade der virkemidlene er tonet ned og stadionpopen settes på vent.

Mye av kjernen i den interne bandkrangelen er at Håvik mener at hun, som kreativ hovedkraft siden starten, har retten til å ta med seg bandnavnet videre. Derfor tar heller ikke låten noen oppsiktsvekkende avstikkere bort fra bandets tidligere uttrykk og lydbilde. Riktignok innledes låten av gitar med country-twang, men den suppleres fort med de glinsende synthene vi er blitt vant til. Teksten er angivelig inspirert (blant annet) av at Bersu mistet sin bestemor, og den utforsker en tilstand av tap, sorg og savn – dog ikke uten Håviks velkjente, smått ubehagelige og ambivalente klo. Så kan en tolke mye, i mange retninger, ut av linjer som «I will bring my baby home» og «I will commit murder to keep him warm».

Det låter hakket nærere, hakket varmere, enn spesielt «Camp Echo». Håvik synger stadig bedre, stadig mer finstemt og nyansert. I større grad frakoblet gjeldende trender og nærmere sin egen opprinnelige kjerne. På godt og vondt, riktignok, det går an å mene at Highasakite verken ble et dårligere eller mindre interessant band av å nærme seg et mer rendyrket poputtrykk.

«Out of Order» er en vakker låt, med øyeblikk av dirrende intensitet, samtidig er det ikke Highasakites beste. Til det er melodien litt for utydelig, og i likhet med forgjengeren, Stargate-samarbeidet «5 Million Miles», er det selve refrenget som er minst imponerende. Anslaget er godt, men en skikkelig forløsning savnes. Ikke før det siste minuttet strammes skruen for alvor – og låten får det løftet den trenger og fortjener derfra og inn.

«Out of Order» låter dermed mer som et godt albumspor enn som en klokkeklar singel.

Anmeldt av VEGARD ENLID

Foto: Platecover, Propeller Recordings