Romaner om etterlivet er in vinteren 2018. Etter to nye gjendiktninger av «Dantes Inferno» dukker denne opp, en burlesk og fantastisk historie om fortapte mennesker som prøver å skape harmoni og mening i sin hinsidige tilværelse.

Jeg var litt sent ute med George Saunders, oppdaget ham ikke før den vidunderlige novellesamlingen «Tiende desember», som kom på norsk i 2014.

Så er han litt av en late bloomer selv også, for hans første roman kommer først nå, på norsk det året Saunders fyller 60 år. Boka fikk klodens nest mest prestisjetunge bokpris, Man Booker-prisen i fjor høst, og den ligner ikke på mye annet du har lest.

Romanen starter med to ømme historier. Den første om en mann som dør fra sin unge vakre kone dagen før ekteskapet endelig skal fullbyrdes. Den andre om Abraham Lincolns dype og inderlige sorg etter at han mister sin elleve år gamle sønn i sykdom i 1862, mens den amerikanske borgerkrigen er på sitt mest intense.

Romanen mister fort sin forankring i det realistiske. Uttrykket bardo er hentet fra buddhismen, det er et mellomstadium, en limbo, mellom det jordiske livet og etterlivet, en tilværelse for dem med noe spesielt uoppgjort i livet. Kan minne om den gammelkatolske skjærsilden.

I en grøft ved kirkegården møter vi dem. Willie som har ventet i mange år på å møte igjen sin sørgende far, og nesten gitt opp håpet om gjenforening - og et knippe andre. Noen av dem er falne soldater fra borgerkrigen, ikke mye eldre enn Willie, gutter sendt i døden av den sørgende presidenten.

Det er ingen glamorøs tilværelse, men de pynter på situasjonen så godt de kan. De kaller for eksempel ikke kistene de bor i for gravkister, men sykekasser.

Verdien av et menneskeliv er et av de mange temaene som belyses i havet av stemmer som romanen utgjøres av. Noen av dem er øyenvitner fra president Lincolns hushold, hentet fra tilgjengelige skriftlige kilder, de bidrar med til dels svært avvikende faktabeskrivelser.

Stemmene i romanen som er hentet fra etterlivet er til gjengjeld hundre prosent fiktive og i hvert fall ikke til å stole på.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL