- Kom igjen, alle er i sving her inne.

Produksjonsleder Anne Spets åpner dørene til scenen, og så bærer det lukt inn i stummende mørke.

- De holder på å sette lys, men bare gå rett fram. Dere kommer ikke til å snuble i noe, lover hun.

Vi sikter oss inn på lyset i enden av den smale passasjen, og finner inspisient Alice Strøm Nilssen.

Full kontroll: Inspisient Alice Strøm Nilssen sørger for at scenekartene er oppdatert etter de siste endringene.

- Jeg holder på å sette opp nye scenekart etter de siste endringene, forklarer hun og biter over en oransje gaffatape. Kartene viser hvor alle skal forflytte seg på scenen.

Hektisk innspurt

Med vel en time igjen til første gjennomgang med kost/mask er det hektisk bak scenen. Rekvisitter og kulisser, lyd og lys - alt må være på stell til prøven begynner. Ute på scenen står en kar i en stige og snekrer på en kulisse. Tempelteatret står det malt over døren på fasaden. Dekorasjonsmaler Marie Löwendahl og scenearbeider Markus Teksum har malt kulisser hver eneste dag den siste måneden, men tre dager før premieren har de ennå ikke tatt siste penselstrøk.

- Det er noe småtteri igjen, men vi blir ferdige, mener Marie.

Foreløpig er det stille i orkestergrava, men om en halvtimes tid...

«Bitchie» sekretær

Bak scenen, på vei til operakoret, møter vi en blond dragqueen i svart kjole, dandert med bola i ravnefjær, nettingstrømper og snøretøvletter i lakk og hæler i høyrisikogruppen.

Dragqueen: - Jeg har fått ny respekt for kvinner og løsvipper, sier danser og skuespiller Sigurd Christian Dahle Uberg.

- Det tar meg 20 minutter å få på sminken. Jeg har fått ny respekt for kvinner med løsvipper, sier danser og skuespiller Sigurd Christian Dahle Uberg.

Sarastro og Nattens dronning trer fram: Anne Margrethe Bang-Larsen sminker Trond Gudevold, (Sarastro), mens maskør Maren Togstad tryller frem Nattens dronning i Linda Jonsson.

Operakoret teller 25, noen er proffe, andre er NTNU-studenter, men de fleste er amatører. Alle har egne roller, som naturlig finnes på et teater. I et hjørne sitter fire damer foran hvert sitt speil, iferde med å legge sminke etter ansvisning. Randi Einarson skal spille sekretæren til Sarastro, teatersjefen.

Korister i sminken: Randi Einarson, Julie Giske, Flora Crocker Ängman og Dordi Mortensen har bilder som viser hvordan de skal se ut når de er ferdigsminket.

- Han er en rotekopp, har ikke særlig orden, så jeg spiller en litt «bitchie» sekretær som må stramme ham opp. Julie Giske skal spille vaskedame med egen vaskevogn, mens Flora Crocker Ängman er sminkør.

Gørrforkjøla siden påske

- Koret hadde en øving før jul, og fire før påske. Siden har det gått i ett, forklarer Dordi Mortensen med scenerosa kinn.

- Klarer dere å ta vare på stemmen?

- Godt spørsmål, jeg starta med å bli gørrforkjøla etter påske. Siden har jeg drukket på litervis med ingefær-avkok.

- Hjelper det?

- Aner ikke. Jeg håper det.

Rekrutterer nye sangere

- Kom, bli med opp i sminken i andre etasje, der er solistene.

Nattens dronning: Linda Jonsson er klar for første kost/mask som Nattens dronning. Bak henne chiller Magnus Kjeldal med kryssord på sofaen. Damen som runder hjørnet rakk vi ikke å få navnet på - hun var kjempetravel.

Randi Spets, operasjefen, satt på kontoret i Kjøpmannsgata da vi ringte for 15 minutter siden. Siden har hun spist en pølse i farta og tatt seg til Kimen. Sånn er det for de aller fleste som jobber med Tryllefløyten, bortsett fra de som er profesjonelle og hyret inn.

Lønner seg ikke å lyve: Her blir Lars Eggen (Papageno) kneblet av de tre damene; Camilla Stenhoff Vist, Nina Sæterhaug og Siv Iren Misund.

Men det skal sies, mange av dem startet karrieren med barneroller i Opera Trøndelag.

Tre gutter: Anne Birgitte Røkke, Therese Khachik og Emilie Nicoline Nilsdatter Almaas har alle lang fartstid i Opera Trøndelag. I dag er alle tre profesjonelle sangere. Foto: Richard Sagen

De tre guttene i stykket, for eksempel, spilles av Therese Khachik, Anne Birgitte Røkke og Emilie Nicoline Nilsdatter Almaas.

- I dag er de utdannet sangere alle tre, og det er så flott og kunne tilby dem roller og vise at de startet her og er proffe i dag, sier operasjefen stolt.

Opera Trøndelag har rekruttert 40 sangere til nå.

Vigdis Unsgård (29) jobber også på hjemmebane om dagen. Hun er fra Skatval og startet også som lita jente i Opera Trøndelag, og er en av flere som var med da Tryllefløyten ble satt opp første gang i 2008. Vigdis har spilt Papagena to ganger, og førstedame en gang. I år spiller hun Pamina.

Foto: Richard Sagen

- Jeg har aldri vurdert å bli noe annet enn sanger, og har fått utrolig mange verktøy herfra, sier hun og blåser bobler ned i vannflaska gjennom en slange.

I teatersjefens vold: Pamina er i klørne på teatersjef Sarastro, og det hjelper ikke at hans assistent Monostatos (Thomas Ruud) skal passe på henne.

- Det er effektivt, smører stemmeleppene, forklarer hun.

Skråblikk på teaterlivet

Med bare fem minutter igjen til prøvestart, skifter stemningen i andre etasje. Sangere dukker opp fra alle kanter, ferdig sminket i kostymene sine. Noen er overdådige og i tidsriktig barokk, andre er så fjernt fra Mozarts samtid at man kan lure på om de har gått feil.

- Vi forteller historien i teatrets eget univers, slik at det blir Tryllefløyten som møter Tryllefløyten i Teatret, sier regissør Ronald Rørvik i programmet. Han mener Tryllefløyten er verdens beste operarevy, med forvirret handling og herlig musikk.

Tryllefløyten ligner dagens musikalsjanger, og var det siste Wolfgang Amadeus Mozart komponerte før han døde, 35 år gammel. Historien er basert på en tysk eventyrtekst, og handler om kjærlighet, tilgivelse, makt og naturens under.

Tamino har tapt hjertet: Marius Rooth Christensen spiller Tamino, som mister sitt hjerte til Pamina (Vigdis Unsgård). Her bestemmer han seg for å redde henne.

Tryllefløyten er blant verdens mest spilte operaer, og er elsket for sin sjarmerende historie og musikk. Når Opera Trøndelag spiller stykket, skrur de til og tar leken videre.

Tryllefløyten har premiere torsdag 19. april.

Dette er de mest leste sakene på Kultur akkurat nå:

Det blir ingen konserter i Granåsen Arena i sommer.

Strid om plassering av Otto Nielsen og

Anne B. Ragde om vennen Jon Michelet: - Det er et stort tre i skogen som har veltet