- Vi vet at mange ikke kommer seg på festival, av ulike årsaker. Derfor ønsker vi å bruke penger på gratisarrangement. Det er det siste vi slutter med, sier Jan Engen, leder for Nidaros Blues som startet onsdag.

Festivalen oppsøker Kvinne-barn-senteret på St. Olavs, Frelsesarmeens dagsenter i Hvedingsveita og stiftelsen Ett skritt videre. I tillegg arrangerer de Barnas bluesfestival på dagtid lørdag, blant annet med konsert med det 13-årige gitarfantomet Toby Lee. Barnebluesen har vært en stor suksess for Nidaros Blues, på det meste har 2500 mennesker deltatt på arrangementet, ifølge Engen.

Makspris slaktes

Tirsdag ble det enstemmig vedtatt i formannskapet at rådmannen skal sette i gang et utredningsarbeid, der målet er å finne ut hvordan kommunale tilskuddsordninger til barne- og ungdomskultur bedre kan sikre at barnefamilier kan bruke tilbudet.

- Antallet barn som vokser opp i fattige familier øker, men dette handler også om vanlige småbarnsfamilier med trang økonomi, sa Marek Jasinski (Ap), som fremmet forslaget på vegne av Ap, Sp, V og MDG. I debatten ble det foreslått flere virkemidler, som for eksempel familierabatter eller krav til arrangører om gratisarrangement eller makspris på billetter.

Til Adresseavisen ga Olavsfestdagene ved direktør Petter Myhr, kommunikasjonssjef i TSO, Nina Steen, og styreleder for barnefestivalen Juba Juba, Merete Moum Lo, alle uttrykk for at spesielt maksprisordning var en dårlig idé.

Støtte med føringer

Synspunktet støttes av Jan Engen.

- Intensjonen er god, men jeg er ingen tilhenger av pålegg av den typen. Vi tror på å honorere både musikere og teknikere skikkelig, uansett om de spiller for barn eller voksne. Om billettprisen skal ned, må det i så fall gis flere øremerkede midler, mener Engen. Han forteller at Nidaros Blues lå jevnt på samme offentlige støttenivå, før de for fem-seks år siden fikk et løft.

- En forutsetning for de ekstra midlene, var at vi skulle fortsette å ha arrangement forbeholdt barn og unge. Så det ligger jo allerede føringer inne i støtten vi får i dag, opplyser han.

Flere innvandrere

Jan Engen forteller at de helt siden starten ønsket å lage en festival med litt mer dybde, for flere enn et voksent, betalende publikum. Den sosiale profilen har også gjenklang i bluesens tradisjonelle underdog-mentalitet og beskrivelser av livets nedturer.

-Det er fryktelig synd at så mange ikke har råd til å gå på kulturarrangementer, og en av tankene bak barnebluesen er at det skal være et tilbud for dem som ikke har råd til det vanlige programmet. Jeg jobber med idrett til daglig, og vi har lignende utfordringer der. Det er trist å møte 20-åringer som knapt har vært på et kulturarrangement i sitt liv. Gjennom å gjøre kulturen tilgjengelig, håper vi jo at barn kan lære å bli glade i livemusikk, sier Engen.

Økonomiske forskjeller spiller en rolle når det gjelder sammensetning av publikum, mange opplever også at det er spesielt vanskelig å trekke innvandrere til sine arrangement.

- Men vi har sett veldig mange av dem på barnebluesen, så det å senke terskelen har åpenbart en effekt også på denne gruppen, sier Engen.

Krav til gratisarrangement

Bluessjefen har ingen fasitsvar på hvordan man best kan sikre at flest mulig får mulighet til å oppleve kultur.

- Det beste hadde selvsagt vært økonomisk stimulering, som også hadde sikret at opptredener blir skikkelig honorert. Kanskje kunne man koblet Den kulturelle skolesekken sterkere mot eksisterende arrangement? Samtidig mener jeg alle festivaler og større aktører bør ha minst ett eller to gratisarrangement. Det er også en investering for festivalene, mange av barna får ørene opp for livemusikk, og blant de voksne som kommer på barnebluesen, er det også mange som har likt seg så godt at de kommer tilbake senere på kvelden.

Nidaros Blues arrangeres fra onsdag til og med lørdag. På plakaten står blant andre The Waterboys, Monster Mike Welch & Mike Ledbetter, Adam Douglas, Sharon Shannon, Toby Lee og Steinar Albrigtsen.