28 år etter platedebuten er Siri's Svale Band klare med nytt album som feires under Jazzfest torsdag 10. mai.

Frontfigur Siri Gellein kan se tilbake på et langt liv innen musikk og media. Det hun lærte som ung sanger i sitt første ordentlige band, har vært en bærebjelke gjennom alt hun har gjort.

– Det var et demokrati, hvor alle måte ta like mye ansvar. Det har jeg tatt med meg i alt jeg har gjort siden i livet. Min viktigste jobb er å få de andre til å bli gode, det først da alt blir bra, sier Gellein.

Opprørt av metoo

Sist høst ble hun invitert inn i den lukkede Facebook-gruppen hvor kvinnelige musikere delte sine historier i kjølvannet av metoo-bølgen. Oppropet, og mange av historiene, ble siden publisert i Aftenposten.

– Jeg leste historiene og gråt. Samtidig tenkte jeg på at hvor heldig jeg har vært, som har unngått så mange ubehagelige opplevelser som mange andre kolleger har kommet borti. Som ung kvinne fikk jeg jobbe med godt voksne musikere – som er mye eldre enn meg – som inkluderte meg, lot meg ta ansvar, utfordret meg og hadde klare forventninger til meg. Jeg ble tatt på alvor fra første stund, sier Siri Gellein.

Hun snakker om prøvesyngingen hun gjorde for å komme inn på musikkonservatoriet i Trondheim på midten av 80-tallet. Hun sviktet på det teoretiske. Men i juryen satt John Pål Inderberg, som hørte noe helt eget i ungjentas stemme. Han inviterte like godt Gellein til synge på jazzklubb helga etter. Siri's Svale Band tok form med Gellein i front, Inderberg på barytonsaksofon, Bjørn Alterhaug og Odd Magne Gridseth på hver sin kontrabass og Carl Haakon Waadeland på trommer.

Jazzmusiker Siri Gellein fotografert i april 1987.

Tre i én boks

Nå er både hun og mannfolkene hun møtte på 80-tallet godt modne. Torsdag spiller Siri's Svale Band sammen igjen, etter mange års pause. De slipper ny musikk – samtidig som de ser tilbake. Siri's Svale Band debutalbum «Blackbird» (1990) aktiverte hi-fi-entusiaster verden over på grunn av musiseringen – og lyden som studiotekniker Roger Valstad skrudde i Nidaros studio i august 1990. Albumet ble en referanse for mange når de skulle teste høyttalere og forsterkere. Det resulterte også i en rekke bootleg-utgivelser av albumet.

– I utgangspunktet skulle vi spille inn ny plate. Men det er jo nesten ingen som har originalplata med Siri's Svale Band lenger, så vi fant ut at vi like godt kunne gi ut de to gamle platene på nytt også, forklarer Gellein.

Resultatet er at ferske «Sval E Afinado» kommer i en cd-boks, hvor «Blackbird» (1990) og «Necessarily so..» (1997) er inkludert.

– Det var utrolig kult å være i den studiobobla igjen. Alle spilte samtidig, det er bare sangen som er lagt på i etterkant. Mange av låtene er tatt på første taket, det er ikke noe klipping og justering. Sånn er jazzmusikk, det handler om øyeblikket.

Samtidig blir de tre albumene tilgjengelig på digitale strømmetjenester.

Siri's Svale Band anno 2018: Carl Haakon Waadeland (til venstre), Bjørn Alterhaug, John Pål Inderberg, Siri Gellein og Celio Barros.

Brasilianer på bass

Siri's Svale Band dyrker fortsatt «cool jazzen», og spiller såkalte standardlåter i tillegg til noe eget materiale.

– Det første spørsmålet da vi begynte å snakke om ny plate var: Klarer vi å være relevante, og formidle noe nytt? Hvis ikke var det ikke noe vits. Jeg synes vi er enda kulere og kjøligere i dag, enn for 30 år siden, sier Gellein.

Samtidig har bandet fått inn en ny musiker – fra varmere strøk. Brasilianske Celio Barros har tatt over halvparten av bassansvaret i bandet. Brasilianeren fikk høre Siri's Svale Band hjemme i Sao Paolo på 90-tallet og lot seg fascinere av det doble basspillet. Han opprettet brevkontakt med Bjørn Alterhaug, og siden har de holdt kontakten. Nylig flyttet Barros til Haltdalen, hvor han har etablert eget studio. Da gjengen samlet seg til øving, var det en mann som husket alt.

– Han hadde pugget sangene fra cd-er og kassetter han fikk tilsendt. Når vi møttes tok han tak i lydbildet vårt, samtidig som at han tilførte noe nytt, sier Gellein.

Siri Gellein i Nidaros studio under innspillingen av det nye albumet. Foto: Nils Toldnes

Mer patina

I tillegg til å ha gitt ut fire plater som jazzmusiker, har Gellein jobbet som journalist i både NRK, Arbeideravisa og Adresseavisen. Hun har også vært lærer i journalistikk ved Høyskolen Kristiania og kommunikasjonsrådgiver hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag. I mars i fjor begynte hun som daglig leder i organisasjonen til det historiske musikkspillet Elden på Røros. Nå er det hektisk aktivitet frem mot førpremieren 25. juli.

Siri Gellein i juni 1987 under en støttekonsert på Nordre for Musikkteater II.

Men først skal hun feire den nye albumet på Dokkhuset torsdag. Mye har skjedd siden hun platedebuterte som 24-åring i 1990.

– Det er litt mer patina på hele gjengen i bandet nå. Hvordan var det å samle det gamle bandet igjen?

– Haha! Vi hadde en artig diskusjon da vi skulle lage coveret. Bjørn Alterhaug sa: «Vi må bare si det som det er – vi kan ikke ha bilde av oss selv. Det er ikke det vi kan selge på», sier Gellein.

– Det er mye fliring og vi har hatt mange artige øvelser og middager. Det er et band det er morsomt å være sammen med, og vi har mange fantastiske diskusjoner. Det er utrolig viktig, i tillegg til musikken.

LES OGSÅ PORTRETTINTERVJUET MED SIRI GELLEIN: Eldprøven

Siri's Svale Band spiller i Dokkhuset torsdag 10. mai klokken 14.00.