Denne uka er Susanne Sundfør og hennes utvidede band tilbake i Olavshallen etter triumfen i fjor høst.

- Jeg var veldig lett å overtale til å legge ut på en ny konserthusturné, sier Susanne Sundfør, som presenterer et «helt likt» show denne gangen, basert på låtene fra hennes siste album «Music For People In Trouble», med en stor videorigg og med ti musikere på scenen.

Konsertene holdes tirsdag 15. og onsdag 16. mai, ikke onsdag 16. og torsdag 17., slik vi kom i skade for å skrive i papirutgaven.

LES OGSÅ VÅR ANMELDELSE AV ALBUMET: Susanne Sundfør har laget sitt mesterverk

- Jeg var veldig spent sist. Det er jo ikke gitt at folk liker det en prøver på, og det var en del som sto på spill. Det var ingen billig turné. Jeg ville gi publikum den samme følelse som når de går på teater eller kino, at de sitter ned og få en annerledes opplevelse enn på en vanlig konsert.

- Og så ble det hundre prosent vellykket?

- Ja, publikum tok veldig fint imot oss, kritikerne var begeistret, og ikke minst trivdes vi selv godt. Jeg tror det er den gøyeste turneen jeg noen gang har vært på.

- «Gøyeste» er en litt snedig beskrivelse gitt den ganske så alvorlige tematikken på albumet, og fra en artist som ganske mange oppfatter som gravalvorlig?

- He, ja det kan du si. Det er alvor under konserten, men den varer en time og så har døgnet 23 timer til. Det er mye man kan oppleve under en turné sammen med en tett gjeng av gode venner.

- Tror du det er en generell oppfatning av deg, som en seriøs og kompromissløs artist, at du ikke driver og smiler og ler så altfor mye?

- Jeg har jo et seriøst forhold til det jeg driver med, så det er avgjort en side av meg. Men hvis folk tror den delen er hele meg, tar de feil. Du er også sikker en annen når du er sammen med familien din, eller når du er sammen med venner, enn når du intervjuer meg.

- Det er en svært mørk tematikk på «Music For People In Trouble», likevel har albumet en optimistisk utgang?

- Det er kanskje typisk journalister det å definere noe som enten optimistisk eller pessimistisk, jeg klarer ikke tenke på albumet som positivt eller negativt. Jeg ser det mer som en katarsis, en renselse, jeg tror det er viktig for alle å lufte ut en gang iblant, viktig å åpne for både positive og negative opplevelser.

- Du har hatt helt andre typer konserter gjennom vinteren?

- På turné i Storbritannia nå i mars hadde jeg det vanlige repertoaret med en blanding fra alle albumene, og der låtene også fra den siste plata i en annen musikalsk innpakning. Og jeg skal tilbake dit når jeg spiller på festivaler i sommer. Jeg liker å ha forskjellige formater, kan reise rundt med band i forskjellige størrelser. Jeg har solokonserter, jeg spiller duo, og firemannsband.

- Albumene dine er tydelig forskjellige. Men det var et spesielt stor forskjell mellom elektroden i «Ten Love Songs og «Music For People In Trouble». Flere opplevde den siste som et skritt tilbake til utgangspunktet, til debutalbumet?

- Jeg hørte mye på singer/songwritere som Carole King, Cat Stevens, Elton John da jeg var ung. Jeg begynte ikke høre på elektronisk musikk før jeg var 20, og jeg startet å skrive låter som 17-åring. Så det siste albumet er på mange vis et nikk tilbake til den første tiden.

- Du skrev låtene til albumet på en reise, tok bilder og noterte gjennom store deler av verden, en slags journalistisk prosess. Skriver du låter når du er ute på turné også nå?

- Nei. ikke nå. Nå har det gått en stund siden sist det kom frem noe musikk. Jeg leser mye, hører mye på musikk, arbeider med andre, Morten Myklebust men jeg er ikke stresset for at det ikke kommer nye låter, dette går i bølger. Jeg tror på det David Lynch sier om kunstneriske prosesser, at det er viktige med intense kunstneriske prosesser, men at det er også viktig med perioder med tørke, det er en bare suger inn inntrykk, fyller opp tanken.

- Nesten parallelt med idrettsfolk som trenger mye trening, men også mye hvile?

- Det er mange likhetspunkt mellom idrettsutøver og kunstnere, mange forskjeller også selvfølgelig, men vi har blant annet det til felles at vi skal prestere på topp på gitte tidspunkt, og da må man ta sine forhåndsregler.

- Og hva innebærer det for deg?

- For eksempel at jeg ikke rører alkohol på turné. jeg skjønner at 19-åringer som skal ut og erobre verden har lite skille mellom konsert og fest. Men den gamle myten om turnélivet passer ikke meg, ikke nå. Jeg må være hundre prosent skjerpet og opplagt i møte med publikum, og det er jeg ikke om hver konsert ender i en fest.

I annet format: På sin konserthusturné konsentrerer Susanne Sundfør seg om låter fra sitt forrige album «Musiv For People In Trouble» Foto: Richard Sagen, Foto: ©RICHARD SAGEN, Adresseavisen, +47 95198665