Jazzmusiker, komponist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg er ikke bare skuffet over Tidal. Han er rasende og har tatt grep.

- Framstår Judas-aktig

- Tidal, tidligere Wimp, seilte i sin tid opp som et flott, artistvennlig alternativ til Spotify. Den nye strømmetjenesten skulle ha rettferdige avregninger, et Hifi-abonnement til 200 kroner måndeden, og ikke minst et redaksjonelt innhold som signaliserte at kuratorer kunne styre strømmmen, mer basert på kvalitativt grunnlag og ikke bare ut ifra kjendisfaktor eller de som hadde størst promobudsjett. Dette var en internasjonal lovnad til brukerne ved overgangen til Tidal. At nå Tidal, av alle tjenester, ikke greier å forklare det som har skjedd, framstår så Judas-aktig som man kan få det. Det er som om Marit Bjørgen ble sjef for all norsk skiidrett, lovet at alle skulle få stå på pallen, for selv å bli avslørt med snøskuter og jetpack, tordner Kvernberg.

Tidal selv hevder tallene er stjålet og benekter at de har manipulert tallene. Til NTB kaller de artikkelen en svertekampanje.

Fjerner utgivelser

- Jeg er representert ved flere plateselskaper på Tidal, og har gitt dem beskjed om at jeg ønsker mine utgivelser fjernet, inntil selskapet kommer med en forklaring og eventuell kompensasjon. Det er peanuts i penger for en artist som meg som ikke har streams i millionklassen, men prinsippet er klokkeklart, sier Ola Kvernberg og får følge av musiker- og komponistkollega Kristoffer Lo.

- Ekstra kjipt: - Jeg har hatt låter som har blitt strømmet mye, uten å se noe særlig utbetaling av det. Gjennom NTNUs rapport ser dette fryktelig stygt ut. Ingen er dømt for å ha manipulert tallene, så jeg tar høyde for det. Men det er ekstra kjipt når musikere lurer andre musikere, sier Kristoffer Lo. Her er øver han og Ola Kvernberg på et bestillingsverk under Starmus i fjor.

- Jeg var blant dem som hadde Wimp da musikerne selv tok over Tidal, og lovet bedring og god betaling. Jeg har hatt låter som har blitt strømmet mye, uten å se noe særlig utbetaling av det. Gjennom NTNUs rapport ser dette fryktelig stygt ut. Ingen er dømt for å ha manipulert tallene, så jeg tar høyde for det. Men det er ekstra kjipt når musikere lurer andre musikere, det er både illojalt og forbudt. Som en første reaksjon har jeg sagt opp abonnementet mitt, forteller Lo.

Vært skeptisk lenge

Strømmingstjenesten har vært- og er omdiskutert. Hvordan er fordelingen, ut ifra hvilke kriterier, og hvem tjener til slutt pengene?

- Jeg har vært skeptisk til strømmetjenesten over lang tid. Hvis jeg for eksempel lytter bare på Ola Kvernberg en hel måned, hvorfor får ikke han hele summen som er satt til side? Med fratrekk for administrasjonsutgifter burde resten gå til ham. Hvorfor skal andre få av disse pengene, spør Lo.

- Hva gjør du i forhold til egen musikk på Tidal?

- Jeg kommer til å sende mail til plateselskapene mine og be dem trekke mine soloutgivelser. Bandmusikken må vi ta en demokratisk prosess på. Signaleffekten av å trekke musikken min fra Tidal er viktig. Dette er ikke greit, og jeg ønsker ikke å støtte et selskap som driver på denne måten. Det hadde vært fint om flere gjorde det samme, mener Lo.

LES OGSÅ: Ville presse NTNU-rektor til å trekke rapporten

Kan være en god ting

- Dette har vært et gigantisk slag i trynet for oss i bransjen. All musikken vår har blitt sluppet fri til en veldig billig penge, og nå kan det vise seg at vi blir frarøvet disse pengene. Vi kan håpe at denne saken fører til mer fokus på strømmetjenesten i fortsettelsen. Det kan være en god ting, slik at folk får de pengene de har krav på etter hvert, håper Kristoffer Lo, som er mest kjent for å ha spilt i Highasakite.

- Umulig å kontrollere

- Man føler total maktesløshet. Systemet er så lite transparent, det er umulig å ettergå dataene. Det var lettere med den gamle platebransjen, der ble usolgte plater sendt tilbake og det var om å gjøre for plateselskapene å selge mest mulig, sier Ulf Risnes.

Ikke transparent: - Min følelse på hele greia er at det er lettere å gi ut musikk, men vanskeligere å tjene penger - og helt umulig å holde kontroll på strømmetjenesten, sier Ulf Risnes. Arkivbilde.

Selv er han ikke på Tidal, men på Spotify.

- Men jeg tjener ikke penger, det har blitt vanskeligere. Før fantes det musikere som fikk jobb som stryk, ingen har råd til det lenger. Og ingen har råd til å gå i studio, heller. Min følelse på hele greia er at det er lettere å gi ut musikk, men vanskeligere å tjene penger - og helt umulig å holde kontroll. Hvis ikke plateselskapene passer på da, sier Risnes og er glad noen tar tak i hvordan strømmetjenesten fungerer.

Mandag meldte Dagens Næringsliv at musikkrettighetsorganisasjonen Tono anmelder Tidal til Økokrim. Senere samme dag ble det kjent at Tonos danske søsterorganisasjon, Koda, iverksetter en uavhengig revisjon av Tidals data.