Onsdag i forrige uke kom DNs avsløring om at Beyoncé og Kanye Wests lyttertall på Tidal er manipulert, med flere hundre millioner falske avspillinger. Dette går fram i en rapport , skrevet av en gruppe fra NTNUs Center for Cyber and Information Security (CCIS) analyserte på oppdrag fra DN Tidals brukerlogger, som viser når Tidals kunder skal ha lyttet til musikk. Konsekvensen er at de to superstjernene og deres plateselskaper har fått mer betalt, på bekostning av andre artister.

Tidal selv hevder tallene er stjålet og benekter at de har manipulert tallene. Til NTB kaller de artikkelen en svertekampanje.

Står NTNU på trygg grunn?

- Ja.

Svaret kommer kontant fra NTNUs rektor, Gunnar Bovim.

- Jeg har full tillitt til våre fagmiljø, også på dette feltet. Vi legger vekt på stor integritet, og her har vi gjort en analyse på datastystemer, sikkerhet og manipulasjon, sier Bovim.

Hvordan påvirker Tidal-saken NTNUs renommé?

NTNUs renommé er avhengig av at vi forsker på fritt grunnlag og publiserer dette. Veldig ofte gjør vi store funn, uten at allmennheten tar det innover seg eller kjenner til det.

- CCIS har blant annet bistått politiet i å skaffe til veie beviskjeden i «Dark Room» -saken, bekrefter Bovim.

- Denne saken har stor allmenninteresse og kapitalinteresse, derfor blir det lagt merke til oss. Men fra er forskningsmessig ståsted er ikke dette spesielt, sier rektoren. Dette er en gjennomgang av tall og datamateriale som de har kompetanse på, og som de er vant til å håndtere. Fra forskning eller dataanalyse-ståsted er ikke dette annerledes enn annet materiell vi håndterer, sier rektoren.

- Er du blant dem i NTNU-ledelsen som har mottatt trusler om søksmål på grunn av rapporten?

- Jeg har mottatt en eller flere mailer/meldinger om at vi bør trekke materialet. Dette skjedde for en tid siden, og før saken ble kjent for alle, men er selvfølgelig helt uaktuelt for oss, sier Bovim. Tvert imot, vil jeg si. Den kompetansen som dette miljøet sitter på, sikrer åpne prosesser og demokratisk innsyn i behandling av store datamaterialer. Jeg er veldig stolt av at NTNU viser nettopp dette i denne saken.

Hvilken betydning får saken for NTNU?

- Når vi har utdannet gode kandidater, som har gjort et viktig arbeid for en medieinstitusjon, så viser dette at vi er en samfunnsbyggende institusjon, som framstår som en sikkerhetgaranti i samfunnet, sier Bovim.

Artister reagerer kraftig

Etter at DNs artikkel om Tidals manipulering ble kjent, har flere artister reagert med å kreve at låter og album trekkes fra selskapet. Det norske plateselskapet Lawo Classics har varslet sine digitale distributører om at over 160 album skal trekkes fra strømmetjenesten. Også Anne Grete Preus har reagert:

- Jeg ble sjokkert da jeg leste saken! Hvor naive kan egentlig artister være? I alle fall har jeg vært det, sier hun til DN.

Tono anmelder Tidal

Mandag meldte Dagens Næringsliv at musikkrettighetsorganisasjonen Tono anmelder Tidal til Økokrim. Tono og søsterorganisasjonene sørger for å samle inn rettighetspenger til artister og komponister hver gang sangene deres blir spilt. Anmeldelsen kom som følge av at Tono ikke har fått noen forklaring fra selskapet.

– Vi er overrasket over at Tidal ikke har kommet på banen og gitt oss en forklaring på det som fremkommer i DNs artikkel i forrige uke. Dette er opplysninger som har sendt sjokkbølger inn i musikkbransjen i mange territorier, sier direktør Cato Strøm i TONO til avisen.

Vil ha uavhengig revisjon

Mandag ettermiddag ble det kjent at Tonos danske søsterorganisasjon, Koda, iverksetter en uavhengig revisjon av Tidals data.

– På bakgrunn av den mistanke om manipulasjon av streamingtallene hos Tidal som avsløringene i Dagens Næringsliv har avstedkommet, har vi fra Kodas side besluttet å iverksette en uavhengig revision av Tidals data, sannsynligvis i samarbeid med en rekke andre forvaltningsselskaper, skriver kommunikasjonssjef Eva Hein i Koda i en epost til avisen.