For noen uker siden var Grethe Iversen på søndagstur og gikk innom galleriet Dropsfabrikken i Ila. Der falt hun pladask for noen bilder av kunstneren Anders Sletvold Moe. Like etterpå var hun flere tusen kroner fattigere og fire kunstverk rikere.

Les også: Styret i MiST sier ja til planene om ett nytt museum for kunst og design

Impulskjøp

- Det var et impulskjøp. Jeg tenkte med en gang da jeg så dem at de var fantastiske, de snakket til meg. Det var en slags investering for øye. Jeg kjøper jo bilder jeg liker, ikke primært for at det skal være en investering, sier Iversen. Hun er svært opptatt av både kunst og interiør, og kjøper ofte kunst når hun er på reise.

Grethe Iversen var på søndagstur og gikk innom Dropsfabrikken i Ila. Der falt hun helt for fire bilder av kunstneren Anders Sletvold Moe og impulskjøpte alle fire.

- Jeg kjøper kunst fordi jeg synes det er fint, ikke for at jeg skal bli rik, sier hun flirende og tilføyer at kunst tross alt har en verdi, og at det er greit å vite at man ikke taper penger på det. Hun liker skulpturelle bilder og har flere verk av Frans og Nico Widerberg.

- Jeg vet lite om Sletvold Moe, men jeg falt for det arkitektoniske, moderne uttrykket. Han er utstilt på Astrup Fearnley-museet i Oslo, så jeg tenker å gå se på det neste gang jeg skal dit, sier Iversen.

Kunstneren Anders Sletvold Moe, opprinnelig fra Steinkjer, stiller ut i Droipsfabrikken i Ila.

Morten Zondag er kunsthistoriker, Edvard Munch-ekspert, og har lang erfaring med formidling av norsk og internasjonal kunst. Han har blant annet jobbet hos auksjonshuset Blomqvist, og vært leder for kunstavdelingen hos Kaare Berntsen i Oslo. Nylig holdt han kurs i å samle på kunst og om kunstinvestering ved galleriet Dropsfabrikken i Trondheim.

Les også: Laget sin første kunst fra et nedlagt bordell

Kunst gir status

- Det er mer akseptert å bruke penger på kunst i dag, og selvsagt henger dette sammen med at det generelt er større velstand blant folk. Kunst er jo et overskuddsfenomen. Og vi ser at det har blitt mer og mer populært, og at kunst har fått mer status blant folk flest, sier Zondag. Som kunstformidler merker han at det er en bredere interesse for kunst i dag enn for noen år tilbake. Folk vil gjerne bli identifisert med kunst og kunstinteresse.

- Det høres kanskje flåsete ut, men folk bruker generelt mer penger på interiør. Å kjøpe et kunstverk til 20 000 kroner kan høres mye ut, men med tanke på hva folk bruker på en fancy komfyr eller annet interiør er det ikke snakk om mye penger. Mange pusser jo opp badene sine for flere hundre tusen kroner, sier Zondag, og understreker at kunst har blitt en del av interiøret. Folk vil ikke lenger bare ha en plakat fra Ikea.

- Kjøp det du liker

- Hva er det viktigste man bør tenke på når man skal kjøpe kunst?

- Folk bør kjøpe det de liker. Og bruke litt tid på å orientere seg om hva som finnes og hva slags forfatning kunstverket er i. Når folk kjøper en bruktbil er det ganske vanlig at de åpner panseret og tar en titt på motoren. Det er ikke sikkert de skjønner alt de ser, men de ser i alle fall tennplugger og viftereim. Å kjøpe kunst er som å kjøpe bil. Du bør se under «panseret», sier Zondag. At rammen er fin sier ingenting om selve kunstverket, det er omtrent som at en bil er fin i lakken, ifølge kunstformidleren og sikter prmært til de som kjøper kunst på auksjon.

- Hvordan vet man at prisen på kunstverket er riktig?

Morten Zondag er kunsthistoriker og holder foredrag om kunstinvestering. Han mener det er mer akseptert å bruke penger på kunst i dag.

- Er det et etablert kunstnernavn vil det som regel finnes god dokumentasjon rundt kunstverket som kan forklare hvorfor verket koster det det koster. I førstehåndsmarkedet, altså der du kjøper direkte fra kunstneren eller galleriet, handler det om hva kunstnere som for eksempel Håkon Bleken og Håkon Gullvåg ligger på. I andrehåndsmarkedet er det et ledd imellom, altså for eksempel en kunstauksjon, og da handler det om hva de får for disse verkene for tiden, sier Zondag som har følgende råd om hvordan man skiller et godt bilde fra et mindre godt bilde.

LES KOMMENTAREN En strålende nyhet for Midtbyen

En form for intuisjon

- Mye går på skjønn, og da handler det om å ha sett mye kunst, og skaffe seg erfaring. Men til en viss grad er det kombinert med en form for intuisjon og genuin interesse, sier Zondag.

Anniken Storhaug er kunstnerisk leder hos Dropsfabrikken. Hun mener kunstkjøp dreier seg om å finne noe som treffer deg. Noe du kan assosiere noe med.

- Å kjøpe kunst handler om kjærlighet ved første blikk. Så enkelt og så vanskelig, men du vet det når du har kunstverket foran deg. Da bare kjenner du det. Gå for det du umiddelbart føler, da stemmer det ofte, sier Storhaug.

- Er folk bekymret for at de ikke skal forstå kunst?

- Kjøp det du liker, er Anniken Storhaugs råd til folk som er ute etter å investere i kunst. Hun er kunstnerisk leder for Galleri Dropsfabrikken i Ila

- Ja, det opplever vi ofte, at folk venter et slags svar og en forklaring. Og hvis det ikke ligner på virkeligheten kan det kanskje virke vanskelig. Men da handler det om å få kunnskap om kunstnerskapet. Det er jo det som er hyggelig med å snakke med publikum om kunst, at de ser så mye mer når de forstår hva kunstneren har tenkt og hva slags jobb som ligger bak verket. Det er en slags modningsprosess, sier Storhaug og legger til at de færreste er kunstsamlere med store budsjett. Det handler om å kjøpe kunst for å ha glede av det. Og du kan aldri gå ut fra et galleri eller et museum med en garanti om at du har gjort et varp med tanke på investering.

Følger unge kunstnere

- At kunstneren har stilt ut flere steder og er kjøpt opp av museer er en anerkjennelse. Hvis du vil være litt vågal kan du oppsøke bachelor- eller masterutstillingene ved kunstakademiene. Finner du noe du liker der kan du jo være heldig å få noe til en grei pris. Det er ikke godt å si om det er en investering, men da har du i alle fall sikret deg et verk av en kunstner med kunstutdannelse, og som forhåpentligvis er ambisiøs for fremtiden, sier Storhaug. Selv følger hun unge kunstnere på nettet hver eneste dag. Både kunstneres hjemmesider, og på auksjonariuser og kunsthandleres hjemmesider.

-Jeg ser først og frem på maleri og tegninger, eller noe jeg har samlet på lenge. Jeg har ikke noe stort budsjett, og kjøper kanskje ett eller to verk i året, men det betyr også at jeg ikke får pusset opp badet mitt, sier Storhaug smilende.

Les også: Trondheim kunstmuseum sikret seg et av vår tids viktigste kunstverk