– Jeg liker at det er en festival som virkelig tar målgruppa på alvor, sier Petter Vågan.

1. juli overtar han som festivalsjef for Midt-Norges største barnefestival som arrangeres ved Kristiansten festning 2.–3. juni i år. Men Vågan, som kanskje er best kjent som sanger, låtskriver og gitarist i trondheimsbandet The Fjords, er allerede involvert i forberedelsene til årets festival. Planen de neste ukene er å fotfølge Olaussen, som nå skal konsentrere seg om jobben som avdelingsleder i kulturenheten i Levanger kommune. Hun kom inn som vikar i jobben i 2016 og tok etter hvert over festivalsjef-jobben etter Merethe Moum Lo, som nå er styreleder for festivalen.

– Som kulturbruker med barn selv, ser jeg hvor viktig det er med gode kulturopplevelser for barn. Unger har en sterkt utviklet sans for hva de liker og ikke liker. Ofte er de mer ærlige i responsen enn oss som er eldre, som av og til liker noe fordi andre liker det, sier Vågan.

Ny sjef: – Juba Juba er en veldig bra festival man kan oppleve musikk, dans, teater, nysirkus og mye mer. Den tar målgruppa på alvor, sier Petter Vågan som formelt overtar som festivalsjef for Juba Juba-festivalen 1. juli i år.

Han bor på Kuhaugen i Trondheim og er far til fire barn i alderen tre til 14 år. Det betyr at han har god kjennskap til hva som rører seg blant festivalens kjernepublikummere. Årsregnskapet på Spotify i fjor viste tung rotasjon på Knutsen og Ludvigsen og Trond-Viggo Torgeresens barnesanger. Musikk fra diverse barnefilmer er også populært i stua.

– Plutselig en dag kom sønnen min og spilte «While My Guitar Gently Weeps». Den er med i den nye «Kubo»-filmen. Det var stas, sier Vågan og ler.

SE BILDENE FRA JUBA JUBA I FJOR

Fristed i The Fjords

De siste to årene har han jobbet med musikk på heltid, først og fremst med The Fjords, men også som gitarist i Ida Jenshus' band, noen utgaver av kollektivet Trondheim Jazzorkester og i en trio med Eirik Hegdal og Håkon Mjåset Johansen. Det har han ingen planer om å slutte med. På lørdag spiller han solokonsert med The Fjords-materialet på Svartlamodagen.

– Årshjulet til Juba Juba er veldig enkelt å forholde seg til. Jeg håper jeg får mer frihet til å holde på The Fjords som et kunstnerisk fristed, i stedet for å være økonomisk avhengig av det. Da tar en fort valg som basert på økonomi, og ikke kunst, sier Vågan.

Band: Petter Vågan fronter trondheimsbandet The Fjords. I vinter kom de med sitt andre album, «Ladders». Fra venstre Vegard Lien Bjerkan, Petter Vågan, Bárður Reinert Poulsen og Kim Christer Hylland.

Han har tidligere vært involvert på arrangørsiden i Trondheim jazzfestival, i tillegg til mange års erfaring som musiker og artist. Nå skal han skal ha 80 prosents stilling som festivalsjef, men vet at det i perioder vil bli langt mer intenst.

– Rett før og under festivalen blir det vel mer 200 prosents stilling, sier han.

Jobber for å nå bredt

Vågan fulgte debatten om makspris på kulturarrangementer som Ap's Marek Jasinski tok opp i formannskapet i april i år. Nå er det satt i gang en utredning som skal se på hvordan kommunale tilskuddsordninger til barne- og ungdomskultur bedre kan sikre at barnefamilier kan bruke tilbudet.

– Det er viktig å gjøre kulturen tilgjengelig for flest mulig, men samtidig må kultur koste litt. Dagens billettpriser er på et minimum og det vil gå ut over innholdet om man senker prisene. Og når en sammenligner prisene med for eksempel et teaterstykke eller en enkeltkonsert, får du utrolig mye for pengene her med to hele dager spekket med innhold, sier Vågan.

Avtroppende daglig leder Astrid Cecilie Olaussen legger til at festivalen allerede har en rekke samarbeidspartnere, både i kulturenheten i kommunen og private aktører, som sørger for at vanskeligstilte og lavinntektsfamilier har mulighet til å komme seg på festival.

– Vi jobber kontinuerlig for å nå ut til grupper som barnefamilier som i utgangspunktet ikke har økonomi til å delta på sånne arrangementer. Det gjelder også for barn som har funksjonshemninger. I år satser vi hardt på tegnspråktolkning. Alle forestillingene fra de fire scenene blir tegnspråktolket og det vil også være tolker tilgjengelig ute på festivalområdet som kan bistå barn og voksne underveis, forteller Olaussen.

Gir seg: – Det har vært veldig givende og artig å jobbe med dette publikummet. Jeg skulle gjerne fortsatt, men måtte ta et valg om hva jeg skulle fortsette med. Nå gleder jeg meg til å bare være festivalgjest neste år, sier avtroppende Juba Juba-sjef Astrid Cecilie Olaussen.

– Sterke greiner

Vågan mener han tar over en veldrevet festival som han mener er samlende for Trondheim og nærmiljøet. Målgruppa er definert som familier med barn i alderen 0–12 år.

– Hva er målet ditt med Juba Juba fremover?

– Det er en mangefasettert festival med mange sterke greiner. I utgangspunktet er mitt mål å styrke de kvalitetene som allerede er der, så får vi se på sikt om det er noe som skal endres på. Pilene peker oppover både omsetningsmessig og på publikumstall, sier Petter Vågan.