Fjorårets Rockheim Hall Of Fame (RHOF) ble en seersuksess på NRK1, med 400 000 seere, og i år blir showet løftet enda mer markant frem, i beste sendetid lørdag kveld.

En del oppmerksomhet i nasjonal presse har det også vært i år. Dermed begynner Rockheim Hall Of Fame å nærme seg målet, nemlig å bli en markant nasjonal årlig begivenhet. Det har vært en hel del prøving og feiling før de kom så langt. Den første seremonien i 2011 foregikk i konsertsalen på selve Rockheim. Siden har den vært på Palmehaven i Britannia og fire år på Clarionhotellet på Brattøra, før Olavshallen har vært arenaen de to siste årene.

Med rundt tusen tilskuere og dermed full sal sist søndag kveld, var RHOF for første gang også et publikumsshow. I fjor var bare en brøkdel av setene besatt, og tv-produsentene måtte «jukse det til» slik at ikke salen så helt forlatt ut. Flott at Rockheim lyktes med å trekke til seg et betalende publikum.

Det var også god atmosfære i salen, ikke minst da hjemmefavorittene Stage Dolls ble innlemmet. Men uten et såpass velvillig publikum ville nok stemningen blitt ganske rastløs i salen etter to og en halv time.

Showet til RHOF er (naturlig nok) på NRKs premisser. Dette er først og fremst et TV-show. Vi slapp omtak av enkeltscener sist søndag. Men det må en del klipping til for å få ned showet som i Olavshallen tok nesten 150 minutter, og som på tv lørdag kveld skal ned i 75 minutter. Altså halvparten.

I fjor ble noen av artistopptredenene klippet bort. I år var disse av gjennomgående høy kvalitet, og mesteparten av klippen vil nok bli tatt i artistintervjuene – som ble ganske langdryge.

Mye positivt kan sies om programleder Jon Niklas Rønning. Han er en god musikalsk komiker og en fin og vennlig sjel. Men han tar vel stor plass i programmet. Programlederen fremfører en egenkomponert introduksjonssang, han står for presentasjonsvideoene av de innlemmede artistene, og han intervjuer artistene på scenen. Det skal noe til å få til et tett og innholdsrikt intervju med den noe innadvendte eksentrikeren Morten Abel, og det hadde i hvert fall ikke Rønning inne.

Mye ordner seg nok i klippen, men det er ikke sikkert at energien i showet reddes. Det er irriterende at det legges såpass lite ressurser i denne produksjonen at én og samme person skal ivareta tre-fire forskjellige funksjoner i en stor lørdagssatsing i statskanalen. (I verdens rikeste land.)

Omtrent slik vil det være, så lenge Hall of Fame-innspillingen ikke kjøres direkte på TV. Og det vil neppe noen gang skje. Men noe mer actionfullt bør det bli, med tanke på de tusen publikummerne som har betalt billett.

For all del: Jeg har ikke sett det ferdige tv-showet ennå, og alle tre intervjuene hadde flotte sekvenser. I tillegg er det mange høydepunkter i hyllestsangene til artistene, Bjarte Hjelmeland i nærkontakt med Kari Bremnes, Ingebjørg Bratland med overraskende versjon av en av Morten Abels Mods-låter og trioen Dag Ingebrigtsen. Ole I' Dole og Knut Erik Østgård som gjør «Soldier's Gun». Trondheim Rocks-aktuelle Skambankt gjør også Abel bra, og det var moro å oppleve Stage Dolls med alle tre trommeslagerne samtidig.

Rockheim Hall Of Fame har nå 29 medlemmer, de fleste av dem i levende live og full artistisk vigør. Det er en riktig eksklusiv klubb; og det ville vært fint om klubbfølelsen kunne styrkes. Den eneste tidligere vinneren vi la merke til på nachspielet etter søndagens utdeling var Trond Graff fra The Pussycats.

En måte å forsterke «klubbfølelsen» i Rockheim Hall Of Fame ville vært om det var tidligere «vinnere» som innlemmet de nye medlemmene. Det er jo også det eneste logiske.

Ida Jenshus, for å ta et eksempel, hadde en flott og personlig hilsen til Kari Bremnes. Det står ikke på det. Jeg skjønner også ønsket om å ha en balanse mellom generasjonene og kjønnene for å styre unna total gubbe-dominans.

Men likevel: Det er logisk at yngre artister gir de innlemmede hyllest gjennom tolkninger av deres låter, og at det er etablerte medlemmer av RHOF som innlemmer. Dte gir balanse og forsterker identiteten til institusjonen Rockheim Hall Of Fame.

Vital legende: Morten Abel har vært popstjerne siden tidlig på 80-tallet. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Fin hyllest: Ingebjørg Brattland (og gitarist Skjalg Råen) gjør en finfin versjon av en av Morten Abels Mods-låter. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Kvitterer med opptreden: Kari Bremnes. Foto: Terje Svaan
Hyllest fra kompiser: Ole I'Dole Evenrud, Dag Ingebrigtsen og Knut Erik Østgård fremfører «Soliders gun» som hyllest til Stage Dolls. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen