Over halvparten av gjestene under festivalen Trondheim Rocks på Dahls Arena sist helg, var tilreisende.

Tall festivalen har innhentet, viser at kun 50 prosent av publikum kom fra tidligere Sør-Trøndelag, hvilket betyr at enda færre kom fra Trondheim. I rene tall betyr dette rundt 10 000 tilreisende, blant dem også 343 fra utenfor Norge.

- Tilsvarende tall fra Bruce Springsteen-konserten i Granåsen var 44 prosent, så Trondheim Rocks hadde enda flere, opplyser Stein Vanebo i den lokale arrangøren Trondheim Concerts.

I februar utførte Live Nation og Trondheim Concerts en epostundersøkelse blant dem som allerede hadde kjøpt billett til Trondheim Rocks. 9000 ble spurt, og 1812 responderte. I tillegg kommer ferske tall fra Ticketmaster, som registrerer kjøperens bosted.

- Det forteller at Trondheim er på vei opp som destinasjon for kulturturisme, og at kulturarrangementer kan trekke gjester på linje med Nidarosdomen, mener Vanebo.

Flere enn vanlig

- Dette er svært positive tall for byen og regionen. Det viser kraften som ligger i gode kulturarrangement, og at disse er viktige for å skape både aktivitet og omsetning, sier Jens Storli, kongress- og arrangementssjef i destinasjonsselskapet Visit Trondheim.

Storli refererer til en ringvirkningsanalyse utført av Festivalnettverk Trøndelag i 2017, der 5000 deltakere på 10 trønderske festivaler svarte på en lignende undersøkelse.

- Der lå andelen tilreisende i snitt på 32 prosent, hvorav én av fire benyttet seg av overnatting i byen. At halvparten på Trondheim Rocks var tilreisende er uvanlig mye, mener Storli, som forteller om utsolgte hoteller i Trondheim både lørdag og søndag.

Stolthet over egen by

At kulturturismen bidrar med kroner i kassa for hotell- og restaurantbransjen og annet næringsliv er én ting – Vanebo mener at stoltheten over egen by betyr like mye.

- Mange jeg har snakket med har sagt «enn at dette skjer her, i byen min!» Gleden og stoltheten er ikke forbeholdt hotelldirektørene eller andre som nyter godt av de økonomiske ringvirkningene, mener han.

Ifølge Storli er arrangementsturisme er et satsingsområde. Han forteller at Visit Trondheim både jobber for å øke antallet tilreisende til eksisterende arrangement, men også for å få nye arrangement med nasjonalt og internasjonalt potensial til byen.

- Vi har mange flotte kultur- og idrettsarrangement og mange dyktige arrangører, men det er fortsatt potensial for å øke andelen tilreisende. Skal vi lykkes er det viktig at aktiviteten finner sted hele året og ikke bare ei helg nå og da. Vi må også å bygge opp små og mellomstore arrangement og aktører, mener Storli, og bruker sist helg som eksempel.

- Trondheim Rocks var motoren, men du hadde samtidig Juba Juba og Musikkfest. Det er summen av alt dette som skaper magien i byen, mener han.

Mann (42)

Trondheim Rocks’ undersøkelse blant billettkjøperne gir også annen innsikt enn den geografiske. Tallene viser blant annet følgende:

- Rundt to tredeler av publikum var menn.

- Halvparten av publikum var mellom 35 og 50 år.

- En av tre festivalgjester planla overnatting på hotell.

- For nær halvparten av dem som svarte, var Trondheim Rocks den eneste festivalen de skulle delta på i år.

Til tross for at gjennomsnittsgjesten var i 40-åra, legger Stein Vanebo vekt på at det også var mange unge på festivalen.

- Mange barn og ungdommer var der sammen med foreldrene. Det har vært en kjepphest å ikke ha 18-årsgrense, nettopp for å kunne gi barn en god opplevelse med livemusikk. Jeg snakker av egen erfaring, etter å ha sett Tom Robinson Band i Nidarøhallen som tiåring i 1979, ble verden aldri den samme igjen, sier Vanebo.

Foto: Christine Schefte