Elisabeth Egseth Hansen, tar ikke over som teatersjef ved Trøndelag Teater før i 2019, men avslører allerede nå hva som skal skje kommende vår.

- Normalt ville vi ha ventet til i oktober når programmet legges fram, men hovedrolleinnehaveren er sprekkferdig og orker ikke vente lenger.

- Teatret har en lang tradisjon med cabareter og operetter, og på 50-tallet kom også musicals. Det har vi fortsatt med siden, og Trøndelag Teater har en særlig kapasitet på å være nyskapende. Det er naturlig å trekke fram trioen Mads Bones, Olve Løseth og Kyrre Havdal, som blant annet står bak Nøtteknekkeren, Spelet på Testiklestad, Juleevangeliet - The show must go on, Robin Hood og Rai Rai i Sherwoodskogen.

300 år gammel helt

Nå har de fått i oppdrag å skrive manus/musikk om en 300 år gammel norsk sjøhelt, som er iferd med å gå i glemmeboka.

- Vi ønsker å løfte fram Tordenskiold. Han har mange myter ved seg, og det har også trønderen. Forfatterne har like gjerne innført en ny sjanger - skrønikeren. Stykke skal hete, Tordenskiold - alle tiders skrønike, forteller påtroppende, før hun i neste øyeblikk avduker hovedrolleinnehaveren.

Og der står hun, på sokkel i Tordenskiold-positur, med hvit, overdådig pudderparykk, rysjer i halsen, jakke med gullbroderier, knebukser og sko med gullspenner; Lisa Tønne alias Tordenskiold, anno 1715.

- Foreløpig har jeg ikke fått gjort stort annet enn å kle meg ut, sier hun og hopper galant ned fra sokkelen. Hun synes det er helt naturlig at hun som kvinne, spiller mann.

- Den største utfordringen var om jeg kunne ta imot tilbudet, med familieliv, barn og alt og et hverdagsliv som må fungere. Det er kult, og mange har lyst på en hovedrolle ved Trøndelag Teater, men det er mange andre som blir involvert også. Jeg kan ikke bare stikke av et halvår, sånn uten videre, så i første omgang ble det et nei fra meg.

- Men vi merket at du hadde lyst, og inviterte på middag, sier Bones.

- Da tenkte jeg - nå maser du mer enn meg. Det liker jeg. Og til slutt fikk vi til en ordning som gjør at jeg kan si ja. Lisa synes det er helt naturlig at hun som kvinne, spiller mann.

Begge tatt med tang

Kjemien blant de involverte lover godt. Og Lisa, som er i skrønikemodus, drar oss med på at hun og Tordenskiold faktisk har visse fellestrekk.

- Vi er litt skjeve begge to. Han var skjev, han også. Han ble tatt med tang - jeg ble tatt med tang av livet. Vi rømte fra Trondheim begge to, han til sjøs - jeg til folkehøgskolen. Og han var heller ikke så stor, mener hun bestemt.

Trioen Bones, Løseth og Havdal, er godt igang med manus og musikk, og Mads Bones avslører at første del kommer til å handle mye om Tordenskiolds søkeprosess til sjøkadettskolen.

- Skrøniken kommer til å ha store, sterke emosjoner, med en sterk kjærlighetshistorie og et skarpt skråblikk på trønderen, sier Bones og blir gjort oppmerksom på at smekken er åpen.

Han står i skammen et nanosekund, drar opp glidelåsen og erklærer at dette får oppsummere holdningen trioen har til Tordenskiold - de skal forsyne seg skamløst av sant og usant, myter og fakta om den gamle helten.

Fascinerende kar

- Jeg synes det er helt vidunderlig å ikke være en del av skrivegruppen denne gangen. Jeg vet ikke så mye om Tordenskiold, og jeg er så bedagelig at jeg ikke har googlet ham, heller, erkærer Lisa Tønne.

- Og det synes vi er helt greit, da tar hun ikke med holdninger om ham når leken starter for alvor, supplerer Bones.

- Hvorfor velger dere en kvinne til å spille rollen som Tordenskiold?

- Lisa Tønne var det første navnet som kom opp, og kjønn er et ikke-tema i vår sjanger. Vi bryter heller med gamle tradisjoner. Dessuten, er hun ikke fin; spør Bones og svarer; tenkt, pudderhår, rysjer, gull og broderier. Estestikken i barokken er både feminin og maskulin. Tenk at dette var den kuleste, tøffeste mannen den gangen.

- Tordenskiold er en fascinerende kar, med så mange myter, noen er sanne, andre er oppspinn. Historiene om han spriker, og når vi leser om ham finner vi ut at til og med biografene blir forført av ham, forteller Egseth Hansen.

- Det har vært dype daler og høye fjell, men vi skal ta skrøniken på alvor, gå røverhistorisk til verks og forskyne oss skamløst av det som er identisk, kombinert med det vi ikke vet og det vi håper på, lover Mads Bones.

Villstyring og rabagast

Hvem var så Peter Wessel Tordenskiold (1690-1720), og hvilke kvaliteter hadde han som trioen kan utnytte?

Tordenskiold ble født inn i den velrenommerte borgerfamilien Wessel, og var nummer 14 av i alt 18 søsken. Han omtales som en villstyring som rømte hjemmefra som 14-åring. Siden besøkte han Trondheim bare én gang - i 1719. I Danmark gjorde han en rask karriere, som vågal og modig sjøhelt med flere triumfer, der særlig seieren over svenskene ved Dynekilen og Marstrand er genierklært. Tordenskiold ble kontreadmiral og senere adlet i 1716 med navnet Tordenskiold. Hans bedrifter har etterlatt en sterk trøndersk folklore og ulike myter.

Døde i duell

Begrepet «Tordenskiolds soldater» er knyttet til erobringen av festningen Karlsten i 1719, der han lurte fienden til å tro at han hadde en mye større her enn tilfellet var, rett og slett ved å sende de samme soldatene på gjentatte runder i samme område. Han gikk på noen blemmer også, drakk og spilte kort, og sloss. Den siste slåsskampen førte til at han havnet i en duell i Hannover i 1720, bare 30 år gammel.

De har mye drama å ta av, trioen Bones, Løseth og Havdal. Og med Lisa Tønne i rollen som Tordenskiold kan vi håpe på komikk, og sterke farger på rabagasten Tordenskiold.

Skriver skrønike: - Vi kommer til å forsyne oss skamløst og skrive røverhistorisk korrekt, sier fra v. Kyrra Havdal, Olve Løseth og Mads Bones, sammen med den nye teatersjefen Elisabeth Egseth Hansen og Lisa Tønne, alias Tordenskiold. Foto: Terje Svaan
Sprekkeferdig: Lisa Tønne klarte ikke å holde på hemmeligheten om at hun skal spille Tordenskiold i Trøndelag Teaters musical våren 2019. Her med påtroppende teatersjef Elisabeth Egseth Hansen.