Fredag ble nyheten om samarbeidet mellom Trondheim Barokkfest og Centre de Musique Baroque de Versailles (CMBV) presentert på en pressekonferanse i Paris.

Årsaken til interessen i Frankrike er at operaen «Ridder Blåskjegg» ikke har vært spilt i sin helhet på over to hundre år. Nypremieren blir i Trondheim 14. november.

Forestillingen blir i regi av den årlige tidligmusikkfestivalen Barokkfest som gjør sin første fullskala operaproduksjon. Det skjer gjennom to åpne forestillinger pluss en skoleforestilling på Trøndelag Teaters gamle scene.

Både barokk og nysirkus

Det er den høyt anerkjente regi-duoen Cécile Roussat og Julien Lubek som står bak oppsetningen. De to er kjent for original og fargesprakende scenografi i oppsetninger som gjerne ligger i grenselandet mellom barokk-opera og nysirkus. Verket settes opp med åtte operasolister, to dansere, en akrobat, fult orkester og med original scenografi signert Roussat og Lubek. Musikerne vil imidlertid være rekruttert fra det sterke barokkmiljøet i Trondheim.

- Jeg har drømt om et slik samarbeid i mange år, sier leder i Barokkfest Martin Wåhlberg, som hadde dobbel motivasjon for å sette dette i sving. Han jobber med et forskningsoppgave på NTNU om opera comique, den folkelige avarten av opera som på norsk er blitt kalt syngespill og var forløperen til musikalen. Flere av Mozarts operaer kan plasseres i denne sjangeren, og komponisten André Grétry kalles av noen Frankrikes svar på Mozart.

Handler om grusom adelsmann

- Det er et veldig kult stykke, sier Wåhlberg om Raoul Barbe Bleue eller «Ridder Blåskjegg». Verket hadde premiere våren 1789, bare noen få måneder før den franske revolusjonen brøt løs. Det ble både sensurert og til slutt stoppet. Stykket handler om en grusom adelsmann og revolusjonen rettet seg jo nettopp mot adelen og dens privilegier og maktmisbruk. Det er også tematikk rundt seksuelle overgrep i stykket ettersom Raoul forgriper seg på stykkets andre hovedperson, den unge og vakre Isaure.

- Stykket var nærmest glemt inntil noen tok det opp og har fremført deler av det i de siste årene. Men dette er første gang siden 1700-tallet at verket settes opp i sin helhet, sier Wåhlberg. Oppsetningen vil etterfølges av en cd-innspilling, og det er lagt opp til at stykket etter forestillingene i Trondheim skal settes opp flere steder internasjonalt.

Trondheim Barokk heter nå Nord Barokk

- Vi er selvsagt absolutt interessert i muligheter for at vårt orkester også vil bli involvert i andre oppsetninger av stykket, sier Wåhlberg, som også kan opplyse at orkestret Trondheim Barokk har skiftet navn til Nord Barokk.

Navneskiftet er en del av ambisjonen om å profilere både orkestret og festivalen internasjonalt. Wåhlberg merker at de allerede er på god vei. Da han tok kontakt med CMBV, ble han overrasket over at de kjente meget godt til Barokkfest i Trondheim.

– Etter hvert som stadig flere profilerte musikere og dirigenter har opptrådt i Trondheim og har hatt gode opplevelser, sprer ryktet seg. Jeg merker at stadig flere dører åpner seg for oss, sier Wåhlberg.

Gamle scene et unikt spillested

Han gleder seg over at festivalen nå er i stand til å for første gang sette opp en full opera, selv om det ikke skjer under selve festivalen men som et enkeltstående begivenhet. At stykket skal spilles på Gamle scene i Trøndelag Teater er ikke akkurat noen ulempe.

- Det er Norges desidert beste scene og sal tilpasset barokk opera. Den er bygd i 1816, men fremstår som et klassisk 1700-tallsteater. Opera comique, eller syngespill-sjangeren var populær i Norge, og spesielt i Trondheim, sier Wåhlberg. Han tror ikke det er mange i Trondheim som er klart over hvor unik denne scenen er. Bortsett fra Drottningholm i Stockholm, som er en helt autentisk scene fra 1700-tallet, har de fleste andre historiske scener brent ned. De brukte jo stearinlys som lyskilde, så det skulle ikke mye til, sier Martin Wåhlberg.

Stor interesse: Sjefen i Centre de musique baroque de Versailles, Nicolas Bucher fortalte om planene i Trondheim til en stor gruppe journalister i den norske ambassaden i Paris. Foto: Hélène Charbonneau
Leken scenografi: Dette bildet er fra en tidligere oppsetning av Julien Lubek og Cécile Roussat. De sier selv at dette ligner på det de ønsker å gjøre for Ridder Blåskjegg i Trondheim.
Stor interesse: Martin Wåhlberg fortalte forsamlingen i Paris om barokkmiljøet og den årlige barokkfestivalen i Trondheim. Foto: Hélène Charbonneau