«Hvor ble musikken av? Hvorfor så spinkel, hvorfor så få virkelig gode vokalister? Hva er vitsen med å bygge et spel rundt gode låter når de nesten ikke er til å kjenne igjen?», skrev Adresseavisens anmelder Ole Jacob Hoel etter premieren i fjor.

Elden-sjef Siri Gellein lover at musikken skal stå i front i hennes første hele år ved roret.

Ny sjef: I mars i fjor ble det klart at artist, journalist og kommunikasjonsrådgiver Siri Gellein tok over ansvaret som daglig leder for det historiske musikkteateret på Røros. Skjalg Raaen er ny musikalsk leder.

– Det er gjort noen veldig store endringer i år. Vi skal tilbake til musikken og til opprinnelsen. Du skal kunne nynne på Elden-melodier når du går ut i sommernatta på Røros, sier Elden-sjefen.

Gellein peker på at de ulike Elden-regissørene har preget det musikalske uttrykket på forskjellige måter.

– Marit Moum Aune tok inn mye popmusikk. Leif Stinnerbom forsterket folkemusikkelementene, mens Paul Ottar Haga tonet ned det musikalske. Nå skal vi lage et rocka musikkteater, fastslår Gellein.

Skjalg Mikalsen Raaen.

Telle og sangerne

Samtidig står historien til Arnfinn Strømmevold og Bertil Reithaug om det norsk-svenske krigsdramaet i 1718/1719 fjellstøtt.

– Det er den tragiske historien om krig og sivilbefolkningen, hvor svenskene plutselig ble en okkupasjonsmakt. Dette var svensker som rørosingene hadde handlet med og giftet seg med. Det blir merkelig når naboen plutselig blir okkupant, illustrerer Gellein.

For første gang har Catrine Telle regien på Slegghaugan i år. Markante musikalsangere som Silje Lundblad, Erik Wenberg Jacobsen, Axel Aubert, Jon Bleiklie Devik og Snorre Tøndel Ryen bekler de profesjonelle sangrollene.

Catrine Telle.

Mer dans

Ballettdanser og kulturleder Arne Fagerholt er også ny mann på laget i år. Orkdalingen vil ha ansvaret for koreografien til årets oppsetning. Fagerholt har tidligere hatt samme ansvar på blant annet «Spelet om heilag Olav», «Pinocchio» for Nasjonalballeten, «Jesus Christ Superstar» ved Trøndelag Teater, «Genanse og verdighet» ved Nationaltheatret. Koreograf Ingrid Lorentzen introduserte i sin tid Danse- Ellen under regi av Marit Moum Aune. Nå skal også dansen forsterkes.

– I fjor dukket det opp en fyr som spilte soldat i den svenske hæren. Det viste seg at Gustav Roth også er i ferd med å utdanne seg innen dans. Catrine ønsket derfor å bruke Gustav som danser i år. Så nå får årets Danse- Ellen, Susanne Feragen, en Danse-Kalle, sier Gellein.

Elden spilles på Røros fra 25. juli til 4. august