Vestre kanalhavn, området forbi Fosenkaia og Ravnklo bru, lever en anonym tilværelse.

Jernbanen er en effektiv stopper og verken bilister eller gående kommer seg gjennom området, og må tilbake samme vei.

Men arkitektstudentene er veldig fornøyde med å få boltre seg nettopp her.

- Området ligger midt i byens viktigste akse. Det er en ære å få bygge her, sier Mariann Stensaas.

- Dette er et ubrukt byrom og vi ønsker å dra folk ned hit. Det er veldig fint her, sier Jiahui Yu.

Fra idé til ferdig bygg

De to siste ukene har 24 studenter fra arkitektutdanningene ved NTNU, Arkitekthøgskolen i Oslo, Bergen arkitektskole og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås beregnet, diskutert og hamret og saget. Resultatet er fire trekonstruksjoner som binder sammen brua og veien med Kanalen.

Planene ble lagt i påsken. For studentene er prosjektet en trening i å planlegge, tegne, prosjektere og gjennomføre et byggeprosjekt – innenfor tiden. Lørdag var det hektisk innspurt for å rekke vernissasjen klokka 18. Gjennom prosessen blir studentene fra de ulike lærestedene kjent med hverandre og de ulike måtene å gjøre ting på i ved de fire lærestedene.

Samba og sofa

Like ved Kystlagets kafé Skuret har de bygd ei sambatrapp (en skobredde per trinn) mellom veien under jernbanen og opp til brua for å invitere folk til å legge turen over brua og ut til Vestre kanalhavn.

På den andre siden av brua er det bygd tre konstruksjoner. Den første er et slags utsiktspunkt der du kan gå utpå og se på utsikten mot Ravnkloa, Nidarosdomen, Fosenkaia og Munkholmen. Det andre bygget er et slags kombinert trapp og amfi der man kan gå ned til kaia, eller sette seg ned og la tankene fly. Den tredje konstruksjonen er et slags sitte- og liggemøbel.

Står i to år

I utgangspunktet skal konstruksjonene stå i to år. Viser de seg vellykket, kan imidlertid levetiden forlenges.

NTNU har samarbeidet med kommunen og Kystlaget om prosjektet, grunneier 3-T Eiendom har vært velvillig, Moelven har stilt med materialer og mange andre har sponset tiltaket.

Tunnelkunst

Under Ravklo bru er den franske arkitekten Quentin Desveaux i gang med å utsmykke veggene for å friste folk til å gå gjennom den tunnelen som hittil ikke har vært særlig forlokkende. Dette prosjektet er ikke ferdig ennå.

Arkitekt Quentin Desveaux sørger for at det blir adskillig triveligere å gå gjennom den triste undergangen ved Ravnklo bru. Foto: Helene Mariussen
Ellen Reitan prøver å få endene til å møtes. Foto: Helene Mariussen
Mariann Stensaas og Nadia Buer Haugen synes området ved Ravnklo bru er en glemt perle. Foto: Helene Mariussen
Nadia Buer Haugen, Jiahui Yu og Mariann Stensaas tester utkikkspunktet de har laget. Foto: Helene Mariussen
Merkelig møbel. Stine Waagø, Borghild Løkholm Alvestad, Magnus Selseng kjører på. Foto: Helene Mariussen
Sandra Elise Nylund og Sophie Sandaker gir treverket et strøk med olje før åpning. Foto: Helene Mariussen
Studenter fra hele landet samarbeider. Marie Malmstrøm Hole i midten. Foto: Helene Mariussen
Spennede former. Stine Waagø foran. Foto: Helene Mariussen
Gjemmested? Foto: Helene Mariussen
Magnus Selseng igang med siste finish. Foto: Helene Mariussen
Lørdag var det hektisk aktivitet for å bli ferdig til kvelds. Foto: Helene Mariussen
Alt er i tre. Foto: Helene Mariussen
Treverket suger til seg den første olje. Foto: Helene Mariussen
Rutsjebane, solseng eller hva? Stine Waagø, Borghild Løkholm Alvestad, Magnus Selseng. Foto: Helene Mariussen
Hammer er normalt ikke arkitektene Marie Malmstrøm Holes og Julie Romslos redskap. Foto: Helene Mariussen
Nadia Buer Haugen, Jiahui Yu og Mariann Stensaas på utkikken. Foto: Helene Mariussen
Luftig og med utsikt til det meste for Stine Waagø. Foto: Helene Mariussen
Sambatrapp heter det når det bare er plass til en fot på hvert trinn. Sandra Elise Nylund øverst i trappa. Foto: Helene Mariussen
Folk på søndagstur skal fristes til å stikke opp trappa, rusle over Ravnklo bru og besøke Vestre kanalhavn. Sandra Elise Nylund og Sophie Sandaker i trappa. Foto: Helene Mariussen