Denne uka åpnet en utstilling med et knippe av Gjelseths platecover og konsertplakater i Olavshallen, utenfor platebutikken Crispin Glover Records.

Fellesnevneren er at alle trykksakene er lagd med den over hundre år gamle silketrykkteknikken.

– Silketrykk er håndarbeid. Det gjør hvert eneste trykk unikt, og gjør det ekstra interessant å jobbe med, sier Gjelseth.

Til daglig driver 40-åringen, som er født i Trondheim og oppvokst på Fosen, som webdesigner. Men på fritida lager han platecover som blir lagt merke til verden over. Motorpsycho, DumDum Boys og Spidergawd er noen av artistene som har fått laget albumcover med hjelp fra Gjelseth.

Lidenskap og velvilje

I mars vant trondheimsbandet Soup Independent Music Awards i USA, for beste cover. Mannen bak var Gjelseth, i samarbeid med fotograf Lasse Hoile.

Gjelseth er også intervjuet i den ferske boka «Passion for Vinyl II», i selskap med musikkbransjelegender som Steven Van Zandt, T Bone Burnett, John Kosh og Robert Crumb. Her forteller designeren blant annet om sin store inspirasjonskilde innen coverdesign, Vaughan Oliver, som lagde mange cover for blant andre The Pixies, The Breeders og Coctau Twins.

– Jeg har blitt inspirert til å jobbe mer fysisk og manuelt, og mindre digitalt. At flere ting skjer i den fysiske prosessen, som man ikke har kontroll over, gjør det ekstra interessant, sier Gjelseth.

Han begynte med å lage kassettcover for kompiser som spilte i band, og sørget også for cover til søskenbarnet Jan Rune Wold i bandet Oscilliate tidlig på 2000-tallet. Nå har han det som en «fin hobby».

– Det ligger mye lidenskap i dette fra min side, og mye velvilje fra Torgeirs side, sier Gjelseth og nikker til Torgeir Lund.

Engasjert: Håvard Gjelseth og Torgeir Lund foran plakat- og coverkunstutstillingen i Olavshallen.

Temperert lakk

Lund, som driver både butikken og plateselskapet med samme navn, er mannen som har gitt Gjelseth mange oppdragene de siste ti årene. Om plateselskapet Crispin Glover Records er lite, er de kunstneriske ambisjonene store.

– De som kjøper platene ser at det er lagt ned en ekstra jobb, og da kan du prise utgivelsene deretter. Det gjør noe med betalingsviljen, sier Lund.

Torgeir Lund med plakater i silketrykk fra trondheimsbandene Cadillac og Dog & Sky.

På en av de siste Spidergawd-singlene foreslo Gjelseth å bruke temperert lakk, slik at coverkunsten kommer frem først når du gnir på materialet.

– Men da hadde leverandøren gått konkurs. For å rekke singelslippet, måtte vi bare trykke noen singler med vanlig cover. Men vi visste at det ville bli bra med temperert lakk, at vi bare ventet med å trykke resten. Så da ble det to ulike utgaver. Men vi har ikke angra på det, forklarer Lund.

– Er det en bevisst strategi bak dette, for å bygge opp artistene og plateselskapet?

– Nei, det er veldig lite strategi som ligger bak her. Det handler mer om at vi synes det er artig å gjøre ting som ikke er gjort før, og som er litt annerledes, sier Lund.

Bokformat: Coveret til Bladed-albumet «Halloween in Bagamopyo»vant gull i kategorien «pakning» i European Design Awards i 2016. - Dette gir også oppmerksomhet til bandet, sier Gjelseth.

Fyrstikker og svijern

En av monterne i Olavshallen er fylt med Spidergawd 7-tommere i ulike farger. De ble delt ut som inngangsbillett på en av bandets første konserter. Siden har den blitt et samleobjekt for dem som vil ha komplett katalog fra bandet, som ga ut sitt første album i 2014.

Fargerike: Spidergawd-singler som var med konsertbillettene på en av bandets første konserter på Blæst.

7-tommeren med Nils & Prepple har tittelen «Brent og resirkulert». Det tok coverdesigneren og plateselskapssjefen bokstavelig.

– Papiret er resirkulert og det grafiske er brennmerket med svijern. Det er også med et sett med fyrstikker laget av resirkulert materiale, sier Gjelseth.

Torgeir Lund bruker for det meste en nederlandsk vinylplatefabrikk for selve musikken, mens de særegne trykksakene settes sammen i Norge. En viktig samarbeidspartner er Kjetil Brandsdal i Stavanger, som gjør silketrykkene på de ulike materialene.

– Det er små opplag på noen hundre eksemplarer, og da fungerer det godt med småskalaproduksjon, forklarer Gjelseth.

Albumcover: Utgivelser med Nils & Prepple, Monolithic, Spidergawd, Bladed, Soup og Poing & Maja S. K. Ratkje.

Gir ut Sjølmord

Gjelseth er på trøndelagsferie med kona og barna Viktor (3) og Ella (9). Datteren er allerede kreditert som fotoassistent på flere utgivelser, mens Viktor foreløpig nøyer seg med å betrakte pappas kunst.

Håvard Gjelseths sønn, Viktor, foran singler fra Knutsen og Ludvigsen og Sugarfoot.

Nå jobber han med omslaget til en vinylsingel og en hel samle-LP med punkbandet Sjølmord, som opererte i Trondheim på slutten av 70-tallet. Planen er klar. Coveret skal trykkes på ordentlig avispapir, full av utklipp fra bandets korte karriere. Og hoppet som silhuettfiguren på originalcoveret gjør, utfor en skorstein på singelen «Holocaust/Supertankerne kommer!!!», skal fullbyrdes i de grafiske elementene denne gangen. Nok en særegen utgivelse fra det lille trondheimsselskapet.

– Masseproduksjon og effektivitet står ikke i manifestet til Crispin Glover Records, fastslår Gjelseth med et glis.

Cover: Håvard Gjelseth (til venstre) har laget coverkunst og plakater for Crispin Glover Records i mange år. Flere av dem er blitt samleobjekter. Nå stiller han ut silketrykk i Olavshallen. Her med sønnen Viktor (3).