- Vi har brukt mye energi de siste dagene på å få med det som har skjedd, og vi har klart å skrive inn Ivar Koteng i historien, forteller Mads Bones, mens øvelser med «#metoo»-tema foregår i bakgrunnen.

Forrige uke fikk Kåre Ingebrigtsen og Erik Hoftun sparken av RBKs styreleder Ivar Koteng. Bones, som har skrevet årets manus sammen med Olve Løseth, Ole Christian Gullvåg og Kyrre Havdal, vil ikke røpe hvordan de har skrevet det inn i forestillingen. Manusforfatterne forteller at de skriver tett opptil premieren, slik at aktualiteter får plass.

- Hvis noe nytt har skjedd, og vi kan få det inn i spelet på en litt fiffi måte, lar vi ikke den muligheten gå fra oss, sier Løseth.

Terningkast seks

Ifølge Bones har de solgt om lag 36 700 billetter til sammen i løpet av fem sesonger. Adresseavisens anmelder beskrev fjorårets forestilling som «amatørskap, plump underbuksehumor og spelklisjeer satt i effektivt system», og ga terningkast seks. Gutta bak spelet var helt sikre på at fjoråret ble det siste med «Slaget på Testiklestad», men i sommer vises den femte utgaven, og også denne gang er det utsolgt – før de slapp noen ekstrabilletter mandag formiddag.

Femte året med spel: Inkludert generalprøven er det totalt 17 forestillinger i sommer.

- Vi fire dro på en inspirasjonstur til London, og der ble veldig klart for oss at vi ikke hadde skvist sitronen nok. Det er fortsatt mange ideer som ikke har fått plass i forestillingen. Hvis vi først skal gjøre et «cumback», så er det gøy å gjøre det altfor tidlig, sier Bones.

Kornåker

Han forteller at årets forestilling er inspirert av alt som har skjedd i året som har gått.

- Det er klart – vi har jo noe som ligner på en kornåker her, så vi trenger vel ikke si så mye mer om det, røper den ellers så hemmelighetsfulle Bones.

Selv om skriving av manus er tett opptil forestillingen, kommer strukturideene tidlig. Ifølge Løseth har de en lang messenger-tråd som gløder med ideer.

- Vi satte ikke i gang ideene til «cumbacket» før vi visste at vi hadde noen kule elementer vi kunne ta tak i. Det er klart at historien om avkristning ligger i bunnen her, men så er det mange andre tema i tillegg, sier Bones.

Tenner på korset: - I år har vi egentlig lagt vekt på å dyrke det religiøse i vår teite tematikk, sier Bones.

Ikke grenseløse

Manusforfatterne er som regel enig i hvor grensa går, og er i tett dialog hele tiden.

- Også er det veldig «ja-stemning». Vi har såpass kort tid til å øve inn hele forestillinga på tunet, så det er vel egentlig bare den stemninga som funker, sier Bones.

For noen dager siden hadde de en idé, men endte med å stryke det fra manus, fordi alle fire merket at det gikk for langt. Gullvåg forteller at det er første gang de har tatt bort noe.

- Det var noe vi egentlig syntes var gøy i utgangspunktet, men så prøvde vi det ut, og det ble for drøyt, sier Løseth.

Sverresborg: Spelet vises på Oppdalstunet, her fra prøver mandag formiddag.

Bones mener det ikke er noe poeng i å være grenseløs bare for å være det, og er klar over at det er et spel som beveger seg i ytterkant.

- Hvis vi har et tema som for eksempel «#metoo», så må vi ikke gå helt over streken, men samtidig ikke være for politisk korrekt heller, sier Gullvåg.

Åpner for nytt «comeback» i 2019.

Fjorårets konge var Arnulf Haga, i år er det ingen som får vite hvem kongen er før premieren, manusforfatterne vil ikke røpe for mye.

Blir det spel neste år også?

- Vi har ambisjoner om at vi skal komme igjen, og igjen, og så ofte som mulig, sier Bones.