Tre amerikanske livsstilsbloggere og tre journalister fra britiske The Guardian, The Telegraph og Financial Times har i fire dager gått Pilegrimsleden fra Hamar til Trondheim. Turen er et nøkkelsamarbeid med Nasjonalt Pilegrimssenter og Innovasjon Norge Reiseliv. Formålet er å vise frem Pilegrimsleden og St. Olavsvegene til resten av verden.

Kommunikasjonsansvarlig i Nasjonalt Pilegrimssenter i Trondheim, Trine Neumann-Larsen, har vært med på turen og geleidet det internasjonale pressekorpset gjennom vakkert kulturlandskap, ville fjell og flotte daler. De ulike mediene dekker et bredt spekter av lesere, og Neumann-Larsen anslår at dette kan nå ut til 50 millioner lesere.

Bereiste journalister

I samarbeidet med Innovasjon Norges kontorer i USA og UK har de fått kontakt med de store mediene. Alle journalistene er godt bereiste, og har vært på flere reportasjeturer rundt om i verden. Flere har vært på pilegrimsferd tidligere, blant annet til Santiago de Compostela.

– Pilegrimsleden i Norge skiller seg ut fra pilegrimsrutene i resten av verden, og ikke minst andre turer i fjell og mark. Det er tøft og autentisk på samme tid, sier Neumann-Larsen, som så vidt har rukket å lande etter presseturen.

For å få vist mest mulig av Pilegrimsleden og det den har å by på, ble pressekorpset tatt med på bussturer mellom etappene. På turen gikk de etapper i Hamarregionen, Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og sisteetappen inn til Trondheim og pilegrimsmålet Nidarosdomen.

Vil slå an stort i både USA og UK

Phoebe Smith jobber for The Guardian, og er en av de tre journalistene som fikk være med på pilegrimsferd. Hun er i ekstase etter å ha vært med på turen, og har stor tro på at St.Olavsvegen vil slå an som turistmål over hele verden.

– Pilegrimsleden er jo en natursti i verdensklasse, så hvorfor skal Norge holde dette for seg selv? Det har vært helt fantastisk å få oppleve naturskjønnheten som Norge har på denne måten. Jeg er også imponert over vennligheten og gjestfriheten jeg har vært vitne til på veien. Det har gitt meg mye inspirasjon, forteller den britiske journalisten til Adresseavisen.

Presse på tur: Mye historie og unike naturopplevelser sto på planen når det internasjonale pressekorpset ble med på en firedagers pilegrimsferd. Foto: Trine Neumann-Larsen

Lidenskapelig opptatt av gåturer

Den reisevante journalisten utnevner seg selv som en norgesentusiast og er lidenskapelig opptatt av gåturer i naturen. Pilegrimsturen ga mange inntrykk på henne, og hun er tydelig på hva hun vil presentere for The Guardian.

– Jeg kommer til å gi leserne en smakebit på pilegrimsleden i Norge, og vil fortelle hvordan man kan oppleve det beste av St.Olavsvegene i løpet av en langhelg. Pilegrimsmarsjen har jo ingen religiøs tilknytning i våre dager, men handler mer om en personlig reise der man kan ta seg tid til å tenke, og la historien og naturen synke inn. Det gir oss en unik og autentisk følelse som vi alle hadde hatt godt av å oppleve.

Investert for over 2 millioner

Pilegrimsleden fra Oslo til Trondheim, også kalt Gudbrandsdalsleden, har i de siste årene fått en opprustning, og intensjonen er å fremme Pilegrimsleden som en levende kulturarv ved økt bruk den.

– I et samarbeid mellom offentlig og privat sektor, frivilligheten og Den norske kirke har vi gått inn for å revitalisere St.Olavsvegene, som er en så viktig og flott kulturarv. Og ønsket er at flere skal få kjennskap til Pilegrimsleden, forteller Neumann-Larsen.

2016 og 2017 mottok Nasjonalt pilegrimssenteret midler til oppgradering for Gudbrandsdalsleden. Midlene ble brukt til å forbedre skiltingen og informasjonssystemet langs ruta. Tilsammen mottok de 2 420 000 kroner fra kulturdepartementet, 250 000 kroner fra Sør-Trøndelag fylkeskommune og Gjensidige-stiftelsen.

Journalistene sponset av Innovasjon Norge

Reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, forteller at de har hatt flere vellykka presseturer langs pilegrimsleden, men at denne er bredere sammensatt enn noen annen.

Innovasjon Norge har betalt transporten til Norge, men ellers er det lokalt vertskap som har sponset overnatting og bespisning.

Økt med 20 prosent

Cathrine Roncale fra Nidaros Pilegrimsgård har tall som viser at interessen for Pilegrimsleden har økt opp mot 20 prosent siden 2015.

– Tyskere og nordmenn troner på toppen over de ivrigste pilegrimene, og hakk i hæl kommer nederlenderne, belgierne og svenskene.

Roncale har liten tro på at resultatet etter den internasjonale presseturen vil nå ut til så mye som 50 millioner lesere.

– Men jeg tenker at når det ut til en liten brøkdel av de potensielle leserne, så er jo bare det veldig positivt, mener Roncale.